Nejméně nadšený byl Jakub Kornfeil. V nedělním programu se představil první, a s ohledem na dopolední přeháňky vsadil na „mokrou kartu“, aby v kategorii Moto3 co nejvíce umazal výkonnostní manko motocyklu Peugeot. Však se s ním letos umístil v patnáctce nejlepších jen jednou, za pět bodů v Le Mans. Poté, co si v sobotu prožil během kvalifikace okamžiky plné beznaděje (po pádu hned v prvním kole mechanici nezvládali opravy, a hrozilo, že neodjede měřené kolo), startoval až ze 24. místa. Přesto se nakrátko, než oschnul asfalt, vyhoupl na jedenáctou pozici. Sázka na mokro, a tzv. tvrdé nastavení, ale nevyšla. Čtyřiadvacetiletý Jakub Kornfeil dokončil českou GP na nejhorším místě od debutu v roce 2010, kdy dojel vůbec nejlépe, pátý. A poprvé doma nebodoval, když cílovou čáru proťal jako dvacátý.

Český reprezentant Jakub Voráček
Forbes: nejbohatší sportovci země jsou z Kladna. Poprvé vede Voráček


Naopak úsměv se vloudil do tváře Karla Haniky, startujícího na divokou kartu, premiérově v kategorii Moto2. Kdysi zářivá hvězda jednadvacetiletého závodníka totiž pohasla, a zapadla za „obzor“, kde se účastní poněkud opomíjených vytrvalostních závodů. Přitom v osmnácti letech, po vítězství v Red Bull Rookies Cupu dostal smlouvu v Moto3, na dva roky u továrního týmu KTM. Jenže místo vítězství se dostal nejvýše na sedmé místo. A to bylo málo. Žádné velké ambice si o uplynulém víkendu nekladl. V kvalifikaci obsadil poslední místo. Jenže v závodě, rozděleném deštěm na suchou a mokrou část, za sebou nechal deset soupeřů, z toho sedm na trati. A skončil dvaadvacátý.


A Karel Abraham? Před rokem, po jedenácti letech, na Masarykově okruhu nestartoval. Odskočil si do konkurenčního superbikového mistrovství a odpočinul si od domácí trati, na níž ho v minulosti brzdila zranění i řádná porce smůly. A malá se na něj přilepila i tentokrát, v podobě utajované technické závady, díky niž na výjezdech ze zatáček neakceleroval stejně jako ostatní jezdci, kteří ho, dle vlastních slov, po dramatické výměně motocyklů se suchým obutím, odsouvali z až nerealistické čtvrté průběžné pozice. Nakonec si připsal tři body za 13. místo.


A dál? Během léta se ladí smlouvy na novou sezonu. A zásadní jednání čekají i český trojlístek. Nic nemá jen ve svých rukou. Je to otázka nabídky a poptávky, aktuálních výkonů, i perspektivy, jak se zúročit zaměstnavatelům. Motocyklový sport je tvrdý byznys. Ztráta důvěry i těžce vypracovaného renomé bývá rychlá. Na vlastní kůži to okusil Hanika, který se loni předčasně odporoučel ze seriálu MS. Teď by se rád vrátil. Ovšem nikoliv do nejslabší kubatury, v níž nejsou malé stroje stavěné na jeho výšku a váhu, ale do „motodvojek“.

O identickém přestupu uvažuje Jakub Kornfeil. Zároveň si je vědom opakujících se problémů s obměnou týmů a značek. Jezdec, který delší čas neřídí stále stejný motocykl a nemá tým sehraných mechaniků, se v silné konkurenci těžko dočká stabilních výsledků a úspěchů. 

Dodací termíny Favorit zkrátí na nejvýše šest týdnů.
Favorit chce s miliony od nového investora expandovat do ciziny


Nic není upečeno ani kolem Abrahama, ačkoliv se zdá, že řešit se bude v první řadě dohoda o pokračování v MotoGP u současném týmu Aspar. Víc může napovědět i následující Velká cena, teď o víkendu v Rakousku.