Předmětem kolektivního vyjednávání ve společnosti Škoda Auto sice letos nebyly mzdové tarify, přesto se jednání táhla. Jedním z bodů, na kterých se vyjednávací týmy vedení firmy a odborů nedokázaly dlouho shodnout, byla flexikonta.

Směny navíc, které automobilka vyhlašuje, pokud potřebuje rychle uspokojit zvýšenou poptávku, jsou nejen v automobilovém průmyslu rozšířeným nástrojem. Řadu zaměstnanců, kteří se k nim na určitých pozicích smluvně zavazují, ale unavují. V rámci pracovního týdne totiž představují šestou směnu.

V době trvalé konjunktury, jakou automobilka v posledních letech zažívá, se navíc takřka výhradně využívají flexikonta plusová, ta minusová, kdy je standardní směna naopak zrušena, se objevují minimálně.

Autobus Městské hromadné dopravy v Mladé Boleslavi.
KRÁTCE: Opravené autobusy jsou zpátky na svých trasách

Od začátku letošního května, kdy začaly platit nové pracovní podmínky garantované aktuální kolektivní smlouvou, přestala být flexikonta povinná. Škodováci dostali možnost se z nich takzvaně vypárovat, tedy najít za sebe do výroby náhradníka s dostatečnou kvalifikací. To se nyní poměrně často děje.

„Vypárování je jedním z nejvíce uznávaných prvků současného systému tohoto typu pracovní doby, flexikont. Průměrně na jednu směnu vypárování využívá zhruba 50 lidí,“ konstatuje Jaroslav Povšík, předseda Odborů KOVO MB.

Ilustrační foto. Klaudiánova nemocnice
Ošetřovatelka podezřelá ze smrti pacientky zůstává ve vazbě

Odbory i vedení automobilky se shodují, že systém funguje. Zatímco starší zaměstnanci dávají před směnami navíc, za které by inkasovali také extra peníze, přednost odpočinku, mladší ročníky rády nastupují do práce místo nich s vidinou vyššího výdělku. Automobilka si však na zhodnocení nově nastavených flexikont ještě nechává čas, od jara bylo jen málo flexikontových směn navíc. „Určitě je dobře, že se to povedlo prosadit. Lidi mají díky tomu na výběr, jestli chtějí radši vydělávat nebo odpočívat. Do teď se jich nikdo neptal,“ hodnotí nové pořádky zaměstnanec automobilky Ladislav Petráček, který pracuje ve výrobě.

Odboráři však chtějí jít v budoucnu ještě dál. „Dlouhodobým cílem, a je to i rezerva pro nastupující Průmysl 4.0 robotizace, je flexikonta nemít. Pracovní dobu chceme zkracovat bez zkracování výdělku pod heslem růst bez růstu, tedy růst ve mzdách bez růstu počtu odpracovaných hodin,“ dodává Povšík.

Základní škola speciální Mladá Boleslav.
Boleslavská škola je zachráněna. Ale jen dočasně