Elektronické sporty prodělávají v současné době překotný růst. Potvrdil to i aktuální průzkum společnost PayPal a SuperData, do kterého se zapojilo 12 evropských zemí. Podle něho objem příjmů z tohoto segmentu internetu přesáhne v příštím roce hranici 345 milionů dolarů.

Na prudkém rozvoji má podíl především Švédsko, které je mimo jiné domovem jednoho z nejpopulárnějších hráčů, komentátorů a také youtubera, který si říká PewDiePie. Na pomyslném žebříčku, co do velikosti elektronických sportů z hlediska příjmů a počtu diváků, následuje za severskou zemí Rusko, Francie a Velká Británie. Za oblibou elektronických sportů v celé Evropě stojí široce dostupný internet a zejména sociální sítě.

Data o trhu elektronických sportů. Infografika. Zdroj: PayPal

A jak je na tom Česko? Podle uvedeného průzkumu zde odvětví soutěžního hraní počítačových her poroste meziročně o 23 %. Příjmy z tohoto odvětví byly v roce 2016 více než 3 miliony dolarů a do roku 2018 by se měly vyšplhat na téměř 3,3 milionů dolarů.

Matt Komorowski, generální ředitel společnosti PayPal pro severní a střední Evropu, výsledkům průzkumu řekl: „„Elektronické sporty jsou výrazným sportovním odvětvím a zábavou pro spoustu lidí a mám radost, že se PayPal stává přirozeným partnerem milionů hráčů po celém světě. Z tohoto pohledu i český trh elektronických sportů vypadá slibně. Zdejší publikum dál plynule roste a do roku 2018 tady bude téměř 360 000 pravidelných uživatelů. Je zřejmé, že zájem Čechů o soutěžní hraní vzrůstá a že bychom tomuto odvětví měli věnovat zvláštní pozornost. Víme, jak důležité je zajistit u každé transakce bezproblémovou platbu, ať už jde o koupi letenek, nebo kouzelného meče pro trpaslíka v 99. úrovni hry."

Data o trhu elektronických sportů. Infografika. Zdroj: PayPal

Pokud se podíváme, kdo hraje a sleduje elektronické sporty, zjistíme, že to jsou v naprosté většině mladí muži narození okolo začátku 21. století. Ti také utvářejí v této oblasti trendy. To potvrzují detailnější čísla: Mezi zájemci o elektronické sporty převládají věkové kategorie 18–24 let a 25–34 let (dohromady tvoří 62 % celoevropského publika, v Česku do nich spadá 56 % všech hráčů). Jen 10 % fanoušků je starších než 45 let. Z rozdělení podle pohlaví sice vyplývá, že elektronické sporty baví převážně muže (v Evropě se jedná o 84 % hráčů oproti 16 % žen), ale například ve Švédsku je zastoupení žen výraznější: mají 24% podíl.

Elektronické sporty mají také své diváky. Průzkum společnosti SuperData zjistil, že v Severní Americe klání v elektronických sportech pravidelně sleduje 33 milionů lidí a asi nepřekvapí, že i ti jsou narození kolem přelomu tisíciletí. I v Česku má tento segment své diváky. V roce 2016 jich bylo přes 242 000 jedinečných diváků. Toto číslo má podle odhadů do roku 2018 vzrůst na více než 357 000 uživatelů.

Data o trhu elektronických sportů. Infografika. Zdroj: PayPal