Zprávou o možném přesunu následníka modelu Superb do Německa se okamžitě začaly zabývat odbory OS KOVO. Jejich předseda Jaroslav Povšík vyjádřil znepokojení a nesouhlas se záměry Volkswagenu. „Pokud se situace nezmění, odbory jsou prostřednictvím svých členů i ostatních zaměstnanců automobilky Škoda připraveny nepodporovat flexibilitu práce a další potřeby růstu společnosti,“ prohlásil tehdy Povšík.

Mluvčí německého koncernu potvrdil, že koncern Volkswagen v tuto chvíli žádné změny u své české značky Škoda Auto nechystá. Zároveň připomněl, že vytížení pracovníků a výrobních kapacit je podchyceno v rámci celého koncernu.

Podobný tón zvolil v minulém týdnu ve svém dopisu zaměstnancům i předseda představenstva Škody Auto Bernhard Maier. „Že je naše strategie správná, dokládá nynější vysoká poptávka po našich vozech. Pracujeme na hranici naší kapacity a naše výrobní závody jsou plně vytížené,“ vysvětlil Maier s tím, že poptávka je tak vysoká, že je nutno prověřit i možnosti dalšího rozšíření kapacit.

Podle Maiera však jde v této záležitosti výlučně o pokrytí špiček ve výrobě. „Naše české výrobní závody zásadně jsou a budou na prvním místě. Jinými slovy: Česká republika je a dále zůstane domovem společnosti Škoda Auto,“ ujistil Maier.

Ilustrační foto.
Volkswagen plánuje přesunout výrobu z Česka do Německa



Aktuální dění kolem mladoboleslavské automobilky nedává spát ani politikům. Na začátku týdne se sešel předseda poslanecké sněmovny Jan Hamáček s předsedou škodováckých odborů Jaroslavem Povšíkem. Tématem jejich rozhovoru byla právě možná hrozba přesunu části výroby automobilky do Německa a budoucí rozvoj Škody Auto v rámci koncernu.

„Situací se musí neprodleně zabývat česká vláda. Musíme dát jasně najevo, že úvahy o odsunu části výroby do zahraničí jsou pro nás nepřijatelné. Naopak chceme, aby k nám byly lokalizovány nové produkty, zejména s ohledem na rozvoj elektromobility,“ uvedl Hamáček.

Není tajemstvím, že v rámci Volkswagenu probíhají zásadní jednání o strategii a umístění nových produktů z oblasti elektromobility, která stále více ovlivňuje budoucí podobu automobilového průmyslu.

V tiskovém prohlášení vydaném po schůzce se uvádí, že Škoda Auto nepředpokládá, že by žádala o investiční pobídku. Chce však, aby stát zajistil slušné podmínky pro podnikání, zejména dobrou dopravní infrastrukturu v majetku státu nebo kraje. Vláda má totiž v nejbližší době projednávat usnesení, na jehož základě by v příštích pěti letech mělo do veřejné infrastruktury na Mladoboleslavsku a Vrchlabsku zamířit téměř 1,7 miliardy korun ze státního rozpočtu.

Automobilka Škoda Auto v loňském roce zvýšila čistý zisk o 34 procent na 25,7 miliardy korun, tržby jí vzrostly na rekordních 370 miliard korun a počet aut dodaných zákazníkům se zvýšil o 6,7 procenta na 1,127 milionu vozidel. Větší ziskovou marži má v koncernu Volkswagen jen výrobce luxusních sportovních vozů, a to značka Porsche. Vedle závodů v Mladé Boleslavi, Vrchlabí a Kvasinách se škodovky vyrábí také v Číně, Rusku, Indii, na Slovensku, v Kazachstánu a na Ukrajině.

Ilustrační foto.
Adventní trhy se stěhují do parku na Výstavišti. Ve hře je i ruské kolo

DANIEL PORAZIL