VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Návrat divokých koní: Osmnáctihodinový let CEF639

Praha /2. DÍL/ - Není jednoduché zařídit přistání českého vojenského letadla na nezpevněném letišti kdesi v Mongolsku. A už vůbec není snadné se k tomu odhodlat. Důstojníci, kteří se s tímto nápadem ztotožnili a podporovali ho, dávali a dávají v sázku své kariéry. A možná nejenom je.

3.7.2013
SDÍLEJ:

Casa opět bez problémů dosedla na nezpevněnou plochu letiště. V mongolském Bulganu je tou dobou o pět hodin víc než v Čechách, odpolední teploty kolem 20° vítají převaláky z Prahy. Foto: Miroslav Bobek

Zásadní měrou však přispívají k tomu, že koně Převalského ve volné přírodě mají naději na záchranu. V pořadí již třetí transport posledních divokých koní do Mongolska, který zrealizovala pražská zoo ve spolupráci s Armádou České republiky, má první etapu náročné cesty za sebou!

Odlet z Prahy

Letoun Casa odstartoval z Prahy v pondělí v 15 hodin. Na palubě vezl čtyři bedny s nápisy Návrat divokých koní 2013 a v nich čtyři klisny: Lotusz (*2009), Barču (*2009), Jácint (*2007) a Spange (*2006). Jeho cílovou destinací bylo letiště v Bulganu na jihozápadě Mongolska.

Není delší cesty, jakou by kterákoliv z klisen kdy předtím absolvovala. Není důležitější cesty, než té, která končí v mongolských stepích. Pro tyto čtyři koně je obdobný let premiérou. Pro zaměstnance pražské zoo žádnou novinkou. Už potřetí převážejí převaláky ze záložních chovů zoologických zahrad do Mongolska, aby tak posílili populaci volně žijících koní. „Už netrnu při každém jejich kopnutí, ale zima mi je stejná jako při předchozích letech," svěřuje se Miroslav Bobek, ředitel Zoo Praha a hlavní iniciátor projektu Návrat divokých koní.

„Hned zkraje Polska jsem si narazil kulicha a spacák asi vytáhnu co nevidět. Casa je totiž vychlazená, aby se klisny v bednách nepřehřívaly. Honza s Bárou jim co chvíli dávají hrsti sena. Všechny snášejí let velmi dobře, prozatím asi nejlépe ze všech koní, které jsme přepravovali."

V letadle je spolu s nimi dvanáct lidí včetně posádky. To ale zdaleka nejsou všichni ti, kteří se o návraty koní zasluhují. „Další týmy jsou v Bulganu, Kazani, Troji, Kbelích… Jen na tomhle jednom letu se podílejí desítky a desítky lidí, nemluvě o tisících těch, díky jejichž podpoře se může uskutečnit. Je to zavazující i povzbudivé," vyčísluje Miroslav Bobek a dodává: „Pokračujeme v tom, co započali naši předchůdci a co přesahuje hranice jedné země, dokonce i kontinentu. Investujeme spoustu úsilí do něčeho, co sice nemá jistý výsledek, ale co přes veškeré vypětí a riziko může být povznášející. Někdy i doslova."

Dvě mezipřistání

V Kazani přistává Casa s mírným předstihem dle letového plánu. Piloti hned vyřizují všechny administrativní úkony, do nádrží se tankuje pět a půl tuny paliva. Miroslav Bobek krátce na to informuje o vzletu.

Dalších několik hodin jsme bez kontaktu s kolegy. Vyčkáváme alespoň na kusé zprávy z mezipřistání na Sibiři. Ve 4.33 se konečně rozezní mobil: „Novosibirsk. Jácint neklidná, jinak O.K." Vyřizování tamních formalit je velmi složité, a tak více než hodinové zpoždění můžeme považovat vlastně za úspěch. Klisny a posádku letu CEF639 čeká poslední vzlet.

„Krajinu kolem Novosibirska dobře znám z doby před deseti lety, kdy jsme zde satelitními vysílači značili černé čápy. Nemá nic společného s liduprázdnou sibiřskou tajgou; lesy se střidají s poli a pastvinami. Dnes se na ni dívám ještě o to raději, že jsme konečně opět odstartovali," zapisuje si do svého deníku Miroslav Bobek.

Mongolské přivítání

V úterý v 9.40 pražského času konečně přichází tolik očekávaná zpráva: „Přistáli jsme!" Casa opět bez problémů dosedla na nezpevněnou plochu letiště. V mongolském Bulganu je tou dobou o pět hodin víc než v Čechách, odpolední teploty kolem 20° vítají převaláky z Prahy.

„Mongolská krajina je jako z jiného světa. Pustina jen místy přerušená zelenými koryty řek. Jedno je právě pod námi. Jako by někdo hrubým štětcem rychlými, ale přitom promyšlenými tahy nanášel olejové barvy. Čerň, okr, zeleň," líčí své dojmy ředitel zoo.
Veterinář Roman Vodička hodnotí stav koní. Všichni jsou v pořádku, jen Jácint má drobné zranění – patrně si během nakládání rozsekla kůži nad okem.

Začíná překládka. Po necelých dvou hodinách od přistání už stojí klisny v bednách na korbách nákladních aut, kolona aut je připravena k odjezdu z letištní plochy směr Takhin Tal.

První etapu cesty mají pražské klisny za sebou a už jen několik málo hodin je dělí od prvních krůčků po zemi jejich předků.
„Lety s koňmi Převalského jsou záležitostí posledních tří let. Vyrůstají však z velmi hlubokých kořenů. Převzali jsme štafetu od našich předchůdců, kteří poslední divoké koně kdysi získali do Československa, chovali je, usilovali o jejich záchranu před vyhubením a posléze stáli u vzniku myšlenky vracet je do přírody. Navazujeme na desítky let jejich úsilí. Pokračujeme v jejich práci a věříme, že stejně se zachovají i ti, kdo přijdou po nás," uzavírá první náročnou část cesty Miroslav Bobek.

Jana Ptačinská Jirátová
Zoo Praha

Autor: Redakce

3.7.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kateřina a Jana Hladíkovy z Mladé Boleslavi - mistryně České republiky v cross country, nebo-li v terénním závodě na horských kolech.
7

Cyklistická šampionka prožila krásné dny volna. Bez kola!

Nedávno dokončená hráz, která má obec chránit před budoucími povodněmi.
61

Hráze na Mělnicku brání dalším katastrofám

Mělnickou Pšovku čekají Pěčice, nový účastník I. A třídy

Mělník – Musí znovu ven. Mělnická Pšovka se podruhé v řadě chystá k zápasu na cizím hřišti. Před týdnem sehrála v konečném součtu povedené utkání u nováčka z Kel, teď parta trenéra Libora Tomáška, posilněná o výhru z derby, vyzve Pěčice.

OBRAZEM: Pohádkový statek na Blatech: Chovají zde i lamy alpaky

V samotném srdci Českého ráje na úpatí Prachovských skal se nachází rodinný statek Blata Český ráj, který je domovem nejen pro dostihové koně, ale také pro lamy alpaky, kozy domácí nebo oslíky holandské. Právě s těmito a dalšími zvířaty, které tu majitelé chovají od roku 2011, se mohly seznámit děti z divadelního tábora, který se koná v blízkosti statku. Malí návštěvníci se od majitelky dozvěděli nejen spousty zajímavostí ze života zvířat, ale také mnoho informací o jejich chovu a práci na statku. Velký obdiv pak u táborníků sklidili dostihoví koně.

AUTOMIX.CZ

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Sportovně užitková vozidla vládnou světu a to nejen mezi novými auty, ale jejich obliba výrazně roste i mezi ojetinami. Pojďme se tedy podívat na to, jaké možnosti máte, když si chcete pořídit ojeté SUV s relativně omezeným rozpočtem. Probereme si SUV do 300 tisíc a koukneme na pět kusů, které za to stojí. A také na pět, jimž byste se měli vyhnout.

Na silnici mezi Veltrusy a Neratovicemi se srazila dvě auta

Mělnicko - Na silnici II/101 mezi Veltrusy ve směru na Neratovice se stala v pátek ve 13.25 hodin dopravní nehoda dvou vozidel. Na mostě nad dálnicí D8 se  srazilo osobní vozidlo s dodávkou.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení