Podle velitele mělnických profesionálních hasičů Zbyňka Štajnce řadu nahlášených událostí, které nemají řešit hasiči, policisté ani záchranáři, odfiltrují už operátorky tísňové linky. Některé ale nerozpoznají. „Někdy to lidé nahlásí tak šikovně, že poplach projde a jednotka zjistí až na místě, že jde o zneužití. To se pak řeší buď předáním policii nebo výstrahou," konstatoval Zbyněk Štajnc a dodal, že po hasičích často lidé chtějí například otevřít byt bez jakéhokoli ohrožení, zlikvidovat bodavý hmyz nebo odstranit rampouchy ze střech. Na to si přitom mají objednat specializované firmy.

Čtěte také: Podoba náměstí Karla IV. je stále nejasná

„Nedávno jsme jeli otevřít byt, kde jsme až na místě zjistili, že si opilý muž zlomil klíč v zámku a nemohl se dostat dovnitř. Samozřejmě jsme ho odkázali na zámečníka. Jiná situace ovšem je, když se například matce zabouchnou dveře do bytu, kde je v ohrožení malé dítě," připomněl hasič.

Ačkoli by se dalo očekávat, že většina hovorů, které operátoři tísňových linek přijímají, se zakládá na pravdě, realita je jiná. Podle Jaroslava Gabriela z krajského operačního a informačního střediska hasičů devadesát procent přijatých hovorů představují takzvaná zlomyslná volání. „Devět z deseti hovorů zbytečně koncentrují pozornost operátorů pro nic," přiblížil Jaroslav Gabriel, podle něhož většinu zbytečných hlášení zachytí už operátoři. „Ve středních Čechách řešíme v průměru 14 tisíc událostí ročně, z toho planých poplachů jsou stovky. Hodně z nich způsobují objekty s elektronickou požární signalizací," poznamenal hasič.

Se zbytečnými výjezdy se takřka denně potýkají i strážníci. Potvrdil to ředitel mělnické městské policie Ladislav Hošmánek. „Dostávali jsme například hlášení z telefonní budky na sídlišti Sportovní, kde podle dívky došlo k nehodě. Hlídka na místo vyjížděla zbytečně, což se opakovalo asi šestkrát, než se nám ji u budky podařilo zadržet. Pak nás často lidé volají k nájemním sporům, někomu vadí, že druhý kouří z okna, jinému zase vadí sousedovo kolo nebo větev visící přes plot," vyjmenoval ředitel strážníků věci, které si mají lidé vyřešit sami. „Někdy se prokáže, že by mohlo jít o delikt, tak tam sjednáme nápravu, jinak jim poradíme, jak mají postupovat," doplnil.

Čtěte také: Přístaviště v Lobkovicích dostalo od kraje zelenou