S příští podobou centra Kralup nad Vltavou si láme hlavu jen asi každý třístý obyvatel města. Alespoň podle mizivého zájmu lidí o středeční setkání se dvěma týmy architektů, kteří v kině Vltava vysvětlovali své návrhy řešení rekonstrukce centra.

Občané přitom mají šanci přispět k verdiktu zastupitelů, který padne na zasedání v kulturním domě 27. června. Stačí přiklonit se v dotazníku, získaném v přízemí nákupního centra Máj, k řešení, které se jim líbí. Doplnit mohou i své náměty a výhrady. Urbanistické studie firem Casua a Satra Picek zároveň hodnotí i pětice nezávislých architektů.

Oba návrhy zatím řeší, které stavby srovnat se zemí a jaké nemovitosti zachovat, kde stavět, parkovat a cestovat vozy. Většinou se zásadně liší. Studie ateliéru Satra Picek počítá s bouráním mnoha staveb, po němž by náměstí zabíralo prostor od trati až k Jodlově ulici a od Mostní až k Žižkově ulici. Zmizela by například i nemovitost vedle pivovaru, kde dnes sídlí část radnice. „Město se skoro osmnácti tisíci obyvatel má dnes stejně velké náměstí jako v roce 1840, kdy mělo 177 obyvatel,“ hájil na setkání velkoryse volný prostor Stanislav Picek. Radnice by sídlila v opravených prostorách balírny. Návrh firmy Casua by většinu nemovitostí zachoval, přesto by demolice čekala přes dvacet staveb. Sídlo části radnice za pivovarem by zůstalo na svém místě a plochu nového náměstí by uzavíralo. Podle architekta Olega Hamana by náměstí nebylo malé, mělo by shodnou šíři jako pražské Václavské náměstí. Radnice by byla v nové stavbě.

Satra Picek navrhuje dopravní řešení, podle kterého by auta sjížděla z Mostní ulice podél centra až na obchvat města, který má být výhledově stavěn. Žižkova ulice, jejíž východní část by patřila k centru, by se stala klidovou zónou. Casua počítá s tím, že by dopravní cesty centrum ze dvou stran obcházely, Žižkova ulice by tak zůstala průjezdná.

Architekti obou firem se shodují, že aby nové centrum mohlo žít, musejí mít lidé možnost dojet až do cíle a pohodlně tam parkovat. Picek Satra navrhuje 707 parkovacích míst, přes 500 v podzemí a další na povrchu. Casua počítá s 578 parkovacími místy, skoro 130 z nich by bylo na povrchu, 260 pod zemí a zbývající v parkovacím domě. Další parkovací místa by časem měli nabízet i soukromí investoři.

V dotaznících, které se zatím vrátily radnici, se lidé ptali, zda musí být zachován pivovar a zejména jeho  komín, když je na náměstí kostelní věž. Architekti se shodli, že průmysl patří k minulosti města a pivovar je historicky cennou stavbou. Je dokonce starší než kostel. Kralupy nad Vltavou za sebou nemají minulost města, protože jsou složené z několika vesnic, které měly svá centra na návsích. Náměstí proto postrádají už přes sto let.

Město už od devadesátých let minulého století kupovalo pozemky v centru, kde by mělo stát nové náměstí, pivovar, hotel nebo mlýn. Zatím ale nezískalo například tržnici spojující Palackého náměstí a Žižkovu ulici. Ve výběrovém řízení na studii přestavby centra uspěla u bývalých zastupitelů Casua. Dnešní zastupitelé ale dospěli k závěru, že v práci bude pokračovat i Satra Picek. Ateliéry jsou opět soupeři – až do 27. června, kdy padne verdikt o vítězi.