VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Martin Holoubek: Na přírodních okruzích se jede po asfaltu a dlažbě

Libiš –Poslední závod minulé sezony na podzim na německé trati potvrdil, že byl Martin Holoubek v loňském roce nejlepším českým motocyklovým závodníkem na přírodních okruzích. Už tehdy bylo jasné, že má osmadvacetiletý policista z Libiše za sebou skvělý rok a stane se mistrem. Přesto měl radost, když na padesátém ročníku slavného závodu v německém Frohburgu dojel jako nejlepší z Čechů a desátý mezi evropskou špičkou. Po zimní přestávce už se těší na další sezonu.

24.3.2013
SDÍLEJ:

Martin Holoubek.Foto: Archiv Martina Holoubka

Kdy jste se závoděním na motorkách začínal?
V patnácti letech, to už jsem měl sice padesátku dandyho, ale k závodní motorce jsem se dostal úplnou náhodou. Známý se tehdy chtěl zbavit staré sériové Cagivy stopětadvacítky. A protože je táta technický inženýr, a měl k tomu blízko, rozhodně ho to dost nadchlo, žil s tím semnou. Jeli jsme hned na podzim na silniční okruh do Mostu, kde jsem se poprvé svezl, a hned další rok na jaře jsme jeli na první závody do Maďarska na Hungaroring, na okruhu za Budapeští, kde jezdí i formule.

Řidičák jste ale měl stále jen na padesátku.
Na silnici bych na stopětadvacítce ještě nesměl, ale na uzavřených okruzích se smí jezdit na silnějších motorkách bez papírů, stačí licence.

Jak jste si po malé jawě zvykl na silnější stroj?
Docela rychle, spíš jsem si musel zvyknout na to, že sedím na závodní motorce, sbírat zkušenosti. O tom byla celá má první závodní sezona. Když jsem pak později přecházel na šestistovky nebo tisícovky, už mi to tolik nepřišlo.

Kdo vás trénoval?
Neměl jsem trenéra, to bylo docela těžké. Myslím, že mi všechno trvalo dvakrát déle, než kdyby mě vedl někdo zkušený. Táta měl sice mnoho zkušeností s motocykly, ale nikdy nejezdil profesionální závody. Hodně jsem se díval na závody motorek na televizi, sledoval jsem na závodech ostatní kluky, učil jsem se za běhu, kde se dalo. Moc mi pomohly učebnice, které jsem dostal, docela drahé knížky z Ameriky. Netušil jsem, že je teorie tak důležitá, už jsem dva roky jezdil a docela slušně, ale po těch knížkách přišel zásadní skok dopředu.
Je rozdíl u jízdy na silnici a na závodním okruhu jen v rychlosti?
Na běžné silnici se dostanete k polovině toho, co s motorkou můžete dělat, netušíte, jak se naklání, jak brzdí, jak drží gumy… V běžném provozu to prostě nejde úplně dost dobře zkoušet.

Můžete se závodní motorkou i na silnici?
Na závody mám upravenou motorku, která je bez značek, na silnice nesmí, jen na okruhy. Ani by mě to nenapadlo, je to motorka s upraveným motorem do čistého prostředí, na silnici by nasála spoustu prachu, a to by výrazně snížilo její životnost. Zatímco na běžné motorce najedete na silnicích třeba osmdesát tisíc kilometrů, než na ní musíte začít něco opravovat, na závodní jen tři tisíce. Když se chci projet na silnici v provozu, mám starší motorku. Přestože je jízda pomalejší, přispívá to i k tréninku na závody, jak držíte ta řídítka, používáte svaly.

Svaly? Motocyklový závodník musí mít sílu?
Možná to vypadá, že se jen tak vozíte, ale je to náročné, hlavně na ruce, předloktí a ramena. Během závodu řídíte motorku co má sto šedesát koní, což nemá ani leckteré auto, váží sto sedmdesát kilo, je třicet ve stínu, máte na sobě koženou kombinézu a jedete v plném nasazení, obracíte, překlápíte, to se vám slušná kondice vážně hodí.

Jak na té slušné kondici pracujete?
Chodím pravidelně cvičit do fitness centra.

Co vás bavilo jako malého kluka?
V šesti jsem začal hrát fotbal, běhal jsem, jezdil na bruslích… V jedenácti, to už jsem byl na gymnáziu, jsem začal lyžovat. Trenéra jsem měl doma, táta dřív závodně lyžoval. A za pár let už přišly motorky.

Kam vás to táhlo po maturitě?
Šel jsem na vysokou studovat ekonomiku a management, po závěrečných bakalářských zkouškách jsem si zabalil bágly a odjel do Anglie. Na zkušenou.

A jaká to byla zkušenost?
Hodně dobrá, ale snadné to nebylo, hlavně na začátku. Čekal jsem, když mám v kapse diplom, že to půjde víc hladce, ale rychle jsem zjistil, že je všechno jinak. Nejdříve jsem nemohl sehnat práci, pak jsem dělal ve dřevárnách, kde to bylo šílené, celé hodiny máte na uších sluchátka proti hluku a makáte, pět kilometrů po svých do práce, pět zase zpátky, anglicky skoro s nikým nepromluvíte, jen v krámě. Pak jsem se dostal do laboratoře velkého stravovacího provozu, kde se každá várka jídla musela testovat, to už jsem mluvil slušně anglicky. Zůstal jsem tam osm měsíců.

Jak jste po návratu přišel na nápad stát se policistou?
Chtěl jsem k policii už dříve, ale až po návratu do Čech, kdy jsem se právě rozkoukával a hledal práci, jsem zjistil, že se změnil služební zákon a vysoká škola by mohla být výhodou. Neváhal jsem, dal si přihlášku a za měsíc už jsem šel na testy. Teď jsem na pozici inspektora na mělnické obvodním oddělení.
U motorek jsme skončili u té stopětadvacítky, co bylo dále?
Stopětadvacítky jsem jezdil do osmnácti, na to, že jsem začínal pozdě, docela úspěšně, do pátého, desátého místa v Česku. Ale je to nákladný sport, všechno platíte ze svého, to už nešlo. Po delší přestávce jsem se pak vrátil k motorkám před třemi lety, ale to už jsem začal jezdit přírodní okruhy.

Přírodní okruh, to jsou polní cesty, lesy?
Nene, jezdí se po asfaltovém povrchu na silnicích běžného provozu vyšších tříd a ve městech. Tyto úseky se pro běžný provoz zavřou na víkend a jezdí se tam na silničních motocyklech různých kubatur. Je to dost nebezpečné, u trati jsou stromy, značky, domy… A jste na silné motorce, která jede až tři sta kilometrů v hodině. Je to sport, který má hodně fanoušků, třeba na slavném Hořickém okruhu u Jičína sleduje závody až deset tisíc lidí. Popularita vzrůstá každým rokem prudce nahoru.

Na okruhu ve městě asi nemáte šanci trénovat?
To se nedá, můžete si jen na běžné motorce v normálním provozu prohlédnout trať. My ale na závody dvě motorky nevozíme, projedu si to většinou na skútru, kole nebo kolečkových bruslích. Nepoznám sice, jak rychle budu moci jet, ale vím, kudy to vede.

Kolik má takový okruh kilometrů?
Většinou od tří do šesti kilometrů.

Na jaké teď jezdíte motorce?
Teď, co závodním za tým Šrámek Racing Promotion, mám od stáje půjčenou šestistovku, Yamahu R 6. U nás je to nejvyšší třída na přírodních okruzích, na kterých se jezdí celý seriál závodů. Pro tisícovky, královskou třídu, jsou pouze dva závody.

Loni jste stál skoro po každém závodě na bedně. Patří k vítězství i peníze?
Na některých okruzích jsou peněžní ceny, ale bývají to částky menší než náklady na závod. Jinde dostanete věnec a nějaké menší ceny od sponzorů. Je to většinou spíš o radosti z vítězství.

Máte svůj tým, který vás doprovází na závody?
Mám, a skvělý. Tátu a kamarády, kteří jsou mým doprovodným týmem. Všechny nás to pořád baví. Chtěl bych poděkovat také klukům z místního Agro Liblice, že mi pomohli v minulé sezoně k těmto dobrým výsledkům.

Vizitka
Osmadvacetiletý Martin Holoubek pochází z Libiše, od loňského roku bydlí s přítelkyní v Mělníku. Vystudoval gymnázium a ekonomiku a management na vysoké škole. Je policista, na obvodním oddělení v Mělníku působí na pozici inspektora. Volný čas věnuje motorkám. Je mistrem České republiky roku 2012 v motocyklových závodech na silničních okruzích, ve třídě volná do 600 ccm.

Autor: Petra Špitálská

24.3.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Kateřina a Jana Hladíkovy z Mladé Boleslavi - mistryně České republiky v cross country, nebo-li v terénním závodě na horských kolech.
7

Cyklistická šampionka prožila krásné dny volna. Bez kola!

Nedávno dokončená hráz, která má obec chránit před budoucími povodněmi.
61

Hráze na Mělnicku brání dalším katastrofám

Mělnickou Pšovku čekají Pěčice, nový účastník I. A třídy

Mělník – Musí znovu ven. Mělnická Pšovka se podruhé v řadě chystá k zápasu na cizím hřišti. Před týdnem sehrála v konečném součtu povedené utkání u nováčka z Kel, teď parta trenéra Libora Tomáška, posilněná o výhru z derby, vyzve Pěčice.

OBRAZEM: Pohádkový statek na Blatech: Chovají zde i lamy alpaky

V samotném srdci Českého ráje na úpatí Prachovských skal se nachází rodinný statek Blata Český ráj, který je domovem nejen pro dostihové koně, ale také pro lamy alpaky, kozy domácí nebo oslíky holandské. Právě s těmito a dalšími zvířaty, které tu majitelé chovají od roku 2011, se mohly seznámit děti z divadelního tábora, který se koná v blízkosti statku. Malí návštěvníci se od majitelky dozvěděli nejen spousty zajímavostí ze života zvířat, ale také mnoho informací o jejich chovu a práci na statku. Velký obdiv pak u táborníků sklidili dostihoví koně.

AUTOMIX.CZ

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Sportovně užitková vozidla vládnou světu a to nejen mezi novými auty, ale jejich obliba výrazně roste i mezi ojetinami. Pojďme se tedy podívat na to, jaké možnosti máte, když si chcete pořídit ojeté SUV s relativně omezeným rozpočtem. Probereme si SUV do 300 tisíc a koukneme na pět kusů, které za to stojí. A také na pět, jimž byste se měli vyhnout.

Na silnici mezi Veltrusy a Neratovicemi se srazila dvě auta

Mělnicko - Na silnici II/101 mezi Veltrusy ve směru na Neratovice se stala v pátek ve 13.25 hodin dopravní nehoda dvou vozidel. Na mostě nad dálnicí D8 se  srazilo osobní vozidlo s dodávkou.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení