Návštěvníci mšenského stadionu si už za týden užijí světové závody originálních i upravených mopedů Stadion.

Závodníci, kteří porovnávají své schopnosti a výkony mopedů československé značky Stadion, se už připravují na jedenáctý ročník Mistrovství světa mopedů Stadion na ploché dráze ve Mšeně. Montují výkonnější karburátory, instalují zapalování z motorových pil a jiných vysokoobrátkových strojů. Jejich velký den se přitom kvapem blíží, už v sobotu v pravé poledne totiž vyletí vzhůru startovní páska oblíbeného závodu.

Závody světové úrovně si nechá ujít jen málokterý z nadšených mopedistů, kteří do Mšena míří ze všech koutů Česka. Při loňském jubilejním desátém ročníku neměli návštěvníci o napínavé momenty nouzi, v samotném závěru napětí v publiku zvýšili tři závodníci se stejným počtem bodů, kteří se utkali o první místo v kategorii neupravených mopedů. Tu nakonec ovládl pardubický borec Jiří Dostálek starší. Mezi jezdci na speciálech pak exceloval Denis Šmíd.

Kdo se ale loňským mistrům světa postaví letos? Nechte se překvapit a dorazte na závody do Mšena!

Na oválu ani letos nebudou chybět zahraniční účastníci. Zatímco na loňském ročníku se představili reprezentanti Spojených států amerických, Kanady i Slovenska, letos se na start postaví pouze Američan Derek Washington, který sedlal neupravený stroj i loni.
A možná nebude chybět ani prémiová jízda „opeřenců", která si před dvěma lety v publiku vysloužila obrovský potlesk. Do kategorie speciál se totiž opět přihlásili pánové Holub, Špaček, Vorel a Sokol. Který z nich poletí na mopedu nejrychleji?

Recesistický závod šlapadel z rakovnické továrny, který pořádá už od roku 2005 mšenský Jawa moto – ČZ veteran klub, navštěvují podle starosty klubu Ladislava Homolky stovky fanoušků.

„O závodníky není nouze, nedočkavě se přihlašují už na jaře. Na návštěvnost si také nemůžeme stěžovat, závod tradičně z tribuny nebo z prostoru kolem oválu pozoruje i přes čtyři sta lidí," pochvaluje Ladislav Homolka.

Antuka mšenského oválu patřila v prvním ročníku pouhé osmičce závodníků, to už ale dávno neplatí. Do Mšena dnes jezdí se svými stroji desítky borců ze širokého okolí.

Závodů, které jsou rozděleny na kategorii standard a speciál, se může podle Ladislava Homolky zúčastnit jakýkoli majitel mopedu Stadion S 11, S 22 nebo S 23. Musí být ovšem starší patnácti let, do plnoletosti za něho navíc ručí zákonný zástupce.
„V kategorii standard musí závodit stroj bez jakýchkoli úprav, povolena je pouze výměna karburátoru z typu Stadion S11 či S22," vysvětlil starosta klubu, který je zároveň ředitelem závodu, a dodal, že na dodržování regulí budou u každého stroje dohlížet technici klubu.

Kategorie speciál závodníkům oproti té klasické nezakazuje téměř žádné úpravy, je však nutné zachovat klasický tvar motoru z vnější strany. Proto není mnohdy ani poznat jakákoli spojitost s klasickým mopedem. „Stroje mají svým vzhledem blíže spíš k silným plochodrážním speciálům z divišovské fabriky," dodal Ladislav Homolka.

Startovní páska první jízdy jedenáctého ročníku vyletí vzhůru v sobotu 18. července ve 12 hodin.