VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nádrže mšenské drážní vodárny skončily ve šrotu

Mšeno - Po bezmála sto dvaceti letech mšenské vlakové nádraží přišlo o vodojem, z něhož se vodou plnily nádrže parních lokomotiv.

1.3.2016
SDÍLEJ:

Nádrže mšenské drážní vodárny skončily ve šrotu.Foto: Deník/Jiří Říha

Střecha drážní vodárny, která stojí za lokomotivní remízou, se před časem zřítila. A ocelové nádrže, které pod ní byly umístěny, musely kvůli plánované opravě střechy přilehlého drážního domku zmizet.

O demontáž dvojice těžkých nýtovaných nádrží se postaral Jan Turek z kelského kovošrotu. A nešlo rozhodně o nic jednoduchého.

„Vzhledem k tomu, že byly nádrže uložené na ocelových nosnících ve výšce zhruba tří metrů, objednali jsme na jejich sundání těžkou techniku,“ uvedl Jan Turek, podle něhož bylo nejprve nutné do každé z nádrží autogenem vyřezat otvory na upevnění kotvících lan.

Po sejmutí nádrží, z nichž každá vážila zhruba půldruhé tuny, bylo nejprve nutné vybrat z nich stavební materiál, který tam napadal po zborcení střechy. Nádrže o průměru tří metrů jeřábník naložil na korbu přistaveného nákladního automobilu, který je převezl do kovošrotu na další zpracování.

Mšenská drážní vodárna byla vybudována v rámci výstavby železniční tratě Mělník – Mšeno v letech 1896 až 1897. Svému účelu sloužila až do ukončení provozu parních lokomotiv ve druhé polovině dvacátého století.

Lokomotiva při příjezdu do stanice potřebovala pokaždé prostřednictvím drážního jeřábu z vodárny doplnit tři i více metrů krychlových vody. Takové množství nebylo z běžného vodovodu možné rychle doplnit, proto se u dráhy budovaly vodojemy o obsahu několika kubíků.

S plněním vodárny pro parní lokomotivy byl ve Mšeně už od začátku provozu dráhy problém. Mšeno totiž až do dvacátých let minulého století trpělo nedostatkem vody. Vyhloubením studny na nádraží se podle archivních záznamů nepodařilo zajistit ani pitnou vodu pro zaměstnance dráhy.

Řešením bylo vybudování vodovodu z pět kilometrů vzdálené Vrátenské hory, který mšenské nádraží zásoboval vodou po několik desítek let.

Autor: Jiří Říha

1.3.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

František Rajtoral spáchal sebevraždu. U Doosan arény vzniklo pietní místo.
13

Rajtoralovi chyběla rodina, shodli se hráči. „Má pozitivní vliv," říká Hašek

Kotlíkové dotace (Praha). Ilustrační foto.

Kotlíkové dotace se postaraly o první koaliční krizi

AUTOMIX.CZ

OBRAZEM: Tyhle české sporťáky uměly i přes 300 km/h. A měly motory z tatrovek

Přestože má většina z nás kopřivnickou tatrovku zafixovanou z minulosti jako automobilku zaměřenou na luxusní "papalášské" limuzíny, případně jako výrobce nákladních aut, v historii najdeme i několik vozů, které se těmto definicím naprosto vymykají.

OBRAZEM: V Zahájí vzpomněli na padlé za druhé světové války

Zahájí - U pomníku padlých partyzánů v Zahájí pořádali pietní akt jako vzpomínku na padlé ve druhé světové válce. Setkání začalo ukázkami vojenské techniky, zbraní a dobových uniforem, kde si zájemci prohlédli například vozidla vojenské pěchoty, motocykly nebo palné zbraně. Následoval koncert dechové hudby, pokládání kytic a projevy. Zájemce z Mělníka dovezl do Zahájí na akci autobus.

KRÁTCE: Děti dostanou špekáčky

Hořín – Hasiči z Brozánek připravují na poslední dubnový večer pálení čarodějnic, které začíná v areálu jejich klubu v osmnáct hodin. Děti se mohou těšit na soutěže a opékání špekáčků, které dostanou zdarma, na dospělé čeká tanec na večerní zábavě.

Skalní obydlí Lhotka má nová kachlová kamna

Lhotka – Byt ve skále se připravuje na novou sezónu, která začíná první květnový týden.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies