VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nádrže mšenské drážní vodárny skončily ve šrotu

Mšeno - Po bezmála sto dvaceti letech mšenské vlakové nádraží přišlo o vodojem, z něhož se vodou plnily nádrže parních lokomotiv.

1.3.2016
SDÍLEJ:
Fotogalerie
3 fotografie

Nádrže mšenské drážní vodárny skončily ve šrotu.Foto: Deník/Jiří Říha

Střecha drážní vodárny, která stojí za lokomotivní remízou, se před časem zřítila. A ocelové nádrže, které pod ní byly umístěny, musely kvůli plánované opravě střechy přilehlého drážního domku zmizet.

O demontáž dvojice těžkých nýtovaných nádrží se postaral Jan Turek z kelského kovošrotu. A nešlo rozhodně o nic jednoduchého.

„Vzhledem k tomu, že byly nádrže uložené na ocelových nosnících ve výšce zhruba tří metrů, objednali jsme na jejich sundání těžkou techniku,“ uvedl Jan Turek, podle něhož bylo nejprve nutné do každé z nádrží autogenem vyřezat otvory na upevnění kotvících lan.

Po sejmutí nádrží, z nichž každá vážila zhruba půldruhé tuny, bylo nejprve nutné vybrat z nich stavební materiál, který tam napadal po zborcení střechy. Nádrže o průměru tří metrů jeřábník naložil na korbu přistaveného nákladního automobilu, který je převezl do kovošrotu na další zpracování.

Mšenská drážní vodárna byla vybudována v rámci výstavby železniční tratě Mělník – Mšeno v letech 1896 až 1897. Svému účelu sloužila až do ukončení provozu parních lokomotiv ve druhé polovině dvacátého století.

Lokomotiva při příjezdu do stanice potřebovala pokaždé prostřednictvím drážního jeřábu z vodárny doplnit tři i více metrů krychlových vody. Takové množství nebylo z běžného vodovodu možné rychle doplnit, proto se u dráhy budovaly vodojemy o obsahu několika kubíků.

S plněním vodárny pro parní lokomotivy byl ve Mšeně už od začátku provozu dráhy problém. Mšeno totiž až do dvacátých let minulého století trpělo nedostatkem vody. Vyhloubením studny na nádraží se podle archivních záznamů nepodařilo zajistit ani pitnou vodu pro zaměstnance dráhy.

Řešením bylo vybudování vodovodu z pět kilometrů vzdálené Vrátenské hory, který mšenské nádraží zásoboval vodou po několik desítek let.

Autor: Jiří Říha

1.3.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Konvoj vozidel armády USA na dálnici D5 nedaleko Plzně.
15

Vojenský konvoj dnes opustí ČR. Akce se zatím obešla bez problémů

Rallye Hořovice.

Rallye Hořovice už žhaví motory

OBRAZEM: V Nelahozevsi zahajovali zámeckou sezonu

Na zámku v Nelahozevsi zahajovali zámeckou sezonu. Průvodci oblečeni v dobových kostýmech seznamovali děti s historií samotného zámku i se životem mladých šlechticů. Malí návštěvníci měli jedinečnou možnost vyzkoušet, jak se žilo ve středověku. Před samotnou prohlídkou si totiž mohli obléknout šaty malých princezen a princů. Na nádvoří je pak čekala hra, kde museli zachránit princeznu Polyxenu z Lobkowicz ze spáru strašlivého draka.

OBRAZEM: Galerie Středočeského kraje zahájila novou výstavní sezonu

Galerie Středočeského kraje slavnostně zahájila novou výstavní sezonu. V rámci slavnostního zahájení se uskutečnila vernisáž výstav Josefa Hnízdila Odložený případ a Bohu k slávě, městu ku prospěchu, jež je věnována 350. výročí položení základního kamene jezuitské koleje. 

Potravinou roku jsou uzeniny, pečivo i víno

Jubilejní desátý ročník soutěže Potravinářský výrobek Středočeského kraje zná své vítěze. Slavnostní vyhlášení se konalo v sobotu na Výstavišti v Lysé nad Labem.

Mělník čeká další dopravní kolaps

Mělník – Mělník opět čeká složité dopravní léto. Teplé dny si řidiči užijí v kolonách na semaforech. Důvodem je zahájení stavebních prací na opravě takzvaného nového mostu přes Labe na silnici první třídy číslo 16.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies