Nejčastěji se na úředníky obracejí obyvatelé Neratovic, kteří v loňském roce na radnici odeslali dvaapadesát žádostí o informace. Potvrdila to mluvčí radnice Jiřina Kovářová, podle níž lidé často žádají například právě o nahlédnutí do zápisů rady města, chtějí poskytnout záznamy ze spisů, statistiku trestné činnosti nebo se zajímají o to, za kolik město nakupuje elektřinu a plyn.

Čtěte také: Rozhlasy už šíří novinky většinou jen na vesnicích

Úředníci většině žádostí vyhoví, dokonce za to lidé nemusí ani platit. „Pokud žádost nevyžaduje obzvlášť rozsáhlé vyhledávání nebo jiné náklady, je odpověď zdarma. V opačném případě se postupuje podle sazebníku," uvedla Jiřina Kovářová.

Pokud lidé úředníka zaměstnají na delší dobu, musí počítat s tím, že jim za každou hodinu práce radnice naúčtuje 220 korun. Připlatí si i za kopie dokumentů a náklady na doručení.

Mělnických úředníků se lidé loni ptali jednatřicetkrát. Mezi dotazy byla například žádost o informaci o platu ředitele jedné z místních základních škol, žádost o zpřístupnění stavebního povolení a plánů na rekonstrukci kanalizace na náměstí Míru nebo jaká byla v posledních pěti letech průměrná doba projednávání přestupků ve správním řízení na odboru dopravních a správních agend.

Nejméně informací po radnici chtějí Kralupští. Ty úředníky loni žádali jen v šestadvaceti případech. Podle vedoucí tamního infocentra Evy Bartošové šlo o žádosti jak písemné, tak telefonické, někteří lidé se na radnici přišli zeptat i osobně. „Dotazy se týkaly především investičního plánování města, radarů nebo rekonstrukcí vozovek a chodníků. Část tazatelů se zajímala například i o termíny kulturních akcí," přiblížila Eva Bartošová.

Čtěte také: Po zimě jsou v ulicích měst metráky psích exkrementů