Podle odborníků z peda-gogicko-psychologických poraden je každý měsíc předškolní výchovy navíc znát, a děti tak budou po vědomostní i sociální stránce ze školek i od rodičů na školní docházku lépe připraveny.

Čtěte také: Psycholožka: Tři měsíce navíc budoucím školákům prospějí

Zároveň budou mít učitelky z mateřských škol více času zjistit, který z předškoláků je na školu skutečně připraven, a v případě pochybností včas doporučit návštěvu poradenského zařízení a dětského lékaře. S tím souhlasí i většina rodičů. Barbora Benešová z Jeviněvsi na Mělnicku, maminka šestileté Adélky, která má v září nastoupit do první třídy lužecké základní školy, považuje posunutí zápisů na jaro za dobrý nápad. „Děti se stále vyvíjejí a to, co dokážou v dubnu, kdy půjdou nově k zápisu, třeba v lednu ještě nezvládly. Kvůli tomu pak v minulosti předškoláci dostávali odklady, což bylo u některých dětí zbytečné," míní maminka. O to, že by její dcera u zápisu neuspěla, nemá strach. Adélka prý pozná všechny barvy, umí většinu písmen z abecedy a počítá do stovky.

Podle pedagožky Jeleny Laubové, která pracuje ve všetatské mateřské škole Čtyřlístek, mívají děti největší problémy s mluvením. „Souvislé vyjadřování a gramatická stavba věty, to je strašně důležité. S dětmi trénujeme například i držení tužky při kreslení nebo určování stran vpravo a vlevo, učíme je používat příslovce, soustředíme se na početní představy. To všechno se probírá, aby byly děti na první třídu připraveny, podobné úlohy je totiž čekají i u zápisu," říká učitelka.

Čtěte také: Na Mělnicku stále řádí chřipková epidemie

Soňa Obická, ředitelka nymburské základní školy Tyršova a zkušená učitelka prvního stupně považuje odložení zápisu prvňáčků o tři měsíce za jednu z nejmoudřejších věcí, s níž ministerstvo školství přišlo. Ředitelé škol si podle ní přejí, aby rodiče v den zápisu buď přišli s dítětem a ucházeli se o jeho přijetí, nebo rovnou požádali o odklad školní docházky na základě přinesených doporučení. Důvodem je naplnění kapacit škol do posledního místa a s tím související úloha ředitelů plánovat v předstihu počty tříd a personální sestavu učitelského sboru. Nemají šanci toho dosáhnout, pokud si rodiče přijetí dítěte rozmyslí a o odklad požádají na poslední chvíli, což byl dosud častý jev. „Z loňské zkušenosti mohu říci, že v den zápisu požádalo o odklad asi deset rodičů. Ve skutečnosti jsem pak udělovala pětadvacet odkladů školní docházky," vzpomíná ředitelka.

Také ředitelka 1. základní školy v Mnichově Hradišti Eva Hajzlerová pozdější termín zápisu vítá. „U dětí je znát každý měsíc. Tři měsíce k dobru jim pomohou zdokonalit se v řadě oblastí," domnívá se.

Na zkušenosti zatím čeká Kateřina Karnová, ředitelka Základní školy v Dolním Bouzově. Škola podle ní zjistí pozitivní nebo negativní stránky pozdějšího zápisu až po letošním jaru. Záleží například na tom, kolik rodičů ještě před termínem zápisu navštíví pedagogicko- psychologickou poradnu, pokud si nebudou jisti zralostí svého potomka.

V pedagogicko-psychologických poradnách je nyní plno. „Termíny pro objednání se nám začínají nejspíš i díky posunutí zápisů prodlužovat, ani dosud to ale nebylo ze dne na den, protože školních dětí přibývá a podezření na poruchy učení také," vysvětluje Šárka Růžičková z pobočky středočeské poradny v Mnichově Hradišti.

Čtěte také: Nejstarší mělnická školka oslavila půl století