Stovky lidí ze Zlončic a Chvatěrub v pátek mířily k volebním urnám, aby se v obecních referendech vyjádřily k výstavbě mezinárodního letiště ve Vodochodech. To tam zamýšlí vybudovat investiční skupina Penta.

Podle průzkumu Deníku jsou tamní obyvatelé ve svých názorech zcela jednotní. Stavbu mezinárodního airportu v blízkosti svých domovů rezolutně odmítají. „Chci tady žít, ne živořit. Provoz mezinárodního letiště tady zcela zničí životní prostředí,“ vysvětlil svůj nesouhlasný postoj vůči projektu Vladimír Novotný ze Zlončic, které jsou od letiště vzdálené pouhý kilometr.

Podle starostů obou obcí by výsledky referenda měly sloužit jako důkazy, že rozšíření původního letiště není zájmem veřejným, ale jediné podnikatelské skupiny. „Nikde jsem neslyšel, že by Ruzyně nezvládla, co má zvládat. Je to pouze komerční zájem Penty. Druhé mezinárodní letiště v České republice nikdo nepotřebuje,“ uvedl starosta Chvatěrub František Derfl.

Ožehavé téma trápí tamní obyvatele už mnoho měsíců. Všichni jsou ale zajedno: bojovat nepřestanou. „Uděláme všechno pro to, abychom rozšíření letiště zabránili. Nikdo z těch, co chtějí mezinárodní letiště ve Vodochodech provozovat, v jeho okolí nebydlí. Jejich rodin se to nedotkne, my bychom to ale odnesli,“ shodují se.

Kromě nesnesitelného hluku, dopravních kolapsů a rizika ekologických havárií je podle chvatěrubského starosty největší hrozbou fakt, že letová dráha letadel je plánována nad sklady kapalných plynů České rafinérské. Ty se nacházejí právě na katastru Chvatěrub. „Jsou tam tisíce tun těchto látek. Kdyby letadlo spadlo jen do jednoho takového zásobníku, byla by to katastrofa. Nechci šířit poplašné zprávy, ale podle různých scénářů by se tady všichni udusili,“ obává se následků možných rizik Derfl.

Letiště by mohlo začít fungovat už na přelomu let 2012 a 2013.

Lidé věří, že výstavbě letiště ve Vodochodech zabrání

Na obecních úřadech ve Zlončicích a Chvatěrubech si v pátek lidé podávali dveře. Takový byl mezi místními zájem o referendum, které jim umožnilo vyslovit jejich postoj k rozšíření letiště ve Vodochodech.

Ve Zlončicích dokonce lidé z novostaveb, kteří zatím neměli trvalé bydliště v obci, se tři týdny před hlasováním začali na úřadě přihlašovat. „To aby mohli přijít volit,“ vysvětlil zlončický starosta Jiří Louček. „Bylo jich asi čtyřicet,“ dodal.

Většina z hlasujících věří, že k výstavbě mezinárodního letiště nakonec nedojde. Nepřesvědčily je ani ústupky Penty, která slibuje, že úplně zruší noční lety a zajistí přímé napojetí na dálniční síť.

Podle ředitele společnosti Letiště Vodochody Martina Kačura přinese mezinárodní letiště řadu pozitiv. „Především přispěje k vytvoření tří tisíc nových pracovních míst a přinese nové možnosti cestování a nižší ceny za letenky,“ uvedl Kačur. „Děláme vše pro to, aby náš projekt minimalizoval negativní dopady na okolí,“ dodal.

Lidé tomu ale nevěří. Podle starosty Chvatěrub Františka Derfla vedení společnosti jen mate veřejnost. „Tolik pracovních míst tam nemůže vzniknout. Martin Kačur tvrdí, že se na milion přepravených osob vygeneruje asi tisíc pracovních míst. Pokud by ale platily tyto výpočty, muselo by na letišti v Ruzyni být zaměstnáno dvanáct tisíc pracovníků, jsou jich tam však i s navazujícími službami jen asi tři tisíce. Proto jsou tři tisíce míst na tři a půl milionu cestujících matením veřejnosti,“ konstatoval Derfl.

Obecní referenda připravují například i Máslovice a Panenské Břežany. Všechny tyto vesnice společně s dalšími deseti obcemi pod iniciativou Stop letišti Vodochody razantně vystupují proti záměru rozšíření letiště.

Zástupci tohoto sdružení na konci ledna vystoupili proti záměru Penty v dopise, který osobně předali v poslanecké sněmovně do rukou předsedy Miroslava Vlčka.

Výsledky referenda přineseme v tištěném vydání Mělnického deníku v pondělí 15. února 2010.