Ve středních Čechách byly vypsány čtyři kategorie škol, které se soutěže mohly zúčastnit – základní školy do 100 žáků, do 299 žáků, nad 300 žáků a střední školy včetně učilišť. A právě v první kategorii uspěla škola z Čečelic, která do projektu zapojila třináct žáků ze čtvrté a páté třídy.

Učitelka Ilona Vejnárková, jež měla projekt ve škole na starosti, uvedla, že žáci se díky soutěži seznámili s riziky, která jim hrozí při brouzdání po internetu a chatování na sociálních sítích. „Program, se kterým žáci pracovali, jim ukázal, co všechno jim na internetu může hrozit," připomněla pedagožka.

E-learningové vzdělávání

Školáci se tak v rámci e-learningového vzdělávání učili například o takzvaném sociálním síťování, závislosti na internetu nebo třeba o tom, co je na internetu nezákonné, a tedy trestné. Nechybělo ani objasnění pojmů kyberšikana nebo kybergrooming, což je lovení nevinných obětí po síti.

„Děti ke každému tématu zhlédli informační video, prohlédli si fotografie a pročetli různé tabulky a texty. Všechno bylo vytvořené systémem příběhů," vysvětlila Ilona Vejnárková s tím, že po tomto školení následoval krátký soutěžní kvíz.

„Žáci se přitom mohli ke kurzům vracet a doplňovat si informace, které jim napoprvé unikly," poznamenala učitelka a doplnila, že jednotlivé situace, na které projekt narážel, následně ve třídě rozebrali podrobněji.

Důvěřivé děti

„Naše děti jsou v některých ohledech příliš důvěřivé, věří, že lidé jsou poctiví. Nepočítají s tím, že když jim někdo napíše, že je desetiletou holčičkou, ve skutečnosti se jedná o dospělého muže," připomněla Ilona Vejnárková, která si celý projekt pochvaluje. „Žáky to zajímalo, spoustu nových poznatků si srovnali v hlavách. Druhou stránkou věci je však trvanlivost těchto informací," maličko si povzdechla.

V tomto nebo podobném projektu by v čečelické základní škole rádi pokračovali i v budoucnu. V současné době řeší, co udělají s penězi, které v soutěži vyhráli. „Finance jsou účelově vázané na pořízení hardwarového i softwarového vybavení školy, souvisejícího se zajištěním či zvýšením bezpečnosti žáků při jejich práci v prostředí internetu," uvedl středočeský radní pro oblast kultury a památkové péče Zdeněk Štefek.