Rozbitá okna, počmárané zdi, nepořádek a naproti tomu všemu vyhořelá budova. Tak vypadá železniční stanice Nelahozeves zámek. Že jde vskutku o ošklivou podívanou, to potvrdila i Anna Kodysová, vedoucí kanceláře generálního ředitele Správy železničních dopravních cest, které objekty patří. „Do oken na budově zastávky byly osazeny mříže, ale ani to nezabránilo vandalům v tom, aby rozbili okna,“ uvedla Kodysová. „Jezdím kolem té hrůzy do práce. Co jinému k tomu říct než jedním slovem ostuda,“ řekl Deníku jeden z obyvatel Mělnicka Miroslav Vorel.


Rozhodnout se má v květnu
Co s ošklivou železniční zastávkou bude? „V současné době pracuje pražská firma na studii průjezdu železničním uzlem Kralupy nad Vltavou, která bude řešit železniční stanici Kralupy nad Vltavou včetně zastávky Nelahozeves zámek. Tato studie by měla být odevzdaná a projednaná během května,“ uvedla Anna Kodysová s tím, že do té doby nemůže poskytnout podrobnější informace.

Vyhořelou budovu zbourají
Jasný osud už má objekt naproti železniční stanici, který loni vyhořel. „Tato budova je určena k demolici. Nyní se tam uklízí nepořádek, který zanechali bývalí nájemníci,“ uvedla Kodysová. Zastávka Nelahozeves zámek však zdaleka není jedinou stanicí, která potřebuje rekonstrukci. Ví to i České dráhy. Ty proto chtějí ve středních Čechách do deseti let zmodernizovat patnáct nádraží. Na Mělnicku se to týká nádraží v Kralupech nad Vltavou a v Mělníku. „V případě nádraží v Kralupech už se podařilo najít investora. Rekonstrukci provede společnost AŽD Praha,“ uvedla Hana Bednářová z Českých drah.

Čeká se na podpis smlouvy
Jednání mezi Českými drahami a AŽD jsou však teprve na počátku. „Prozatím ještě nedošlo k podpisu smlouvy mezi AŽD a Českými drahami,“ řekla Deníku mluvčí AŽD Praha Sandra Gosmanová. Jak ale bude kralupské nádraží po rekonstrukci vypadat, se dá usuzovat z plánů Českých drah. V rámci projektu Živá nádraží by se měly zastaralé železniční stanice proměnit v městská centra s obchody, restauracemi či hotely. Revitalizace mají zaplatit investoři, kteří se rozhodnou s dráhami spolupracovat. „Za to, že firmy prostory zmodernizují, budou mít od Českých drah nemovitosti v dlouhodobém pronájmu a budou moci vydělat na jejich provozu,“ řekla Bednářová.

Kromě nádraží v Kralupech zrekonstruuje AŽP Praha i nádraží v Kolíně a Nymburku. Ve druhé etapě projektu mají být zmodernizovány další stanice, mezi nimi například Příbram, Beroun, Lysá nad Labem, Rakovník, Milovice či Mělník. „U těchto zastávek teprve zjišťujeme, zda budou mít investoři o projekty zájem. Případná výběrová řízení budou vyhlášena nejpozději v posledním čtvrtlení letošního roku,“ uzavřela Bednářová.