Ležím na dece u vody a přehrávám si rozhovor s válečnou reportérkou Lenkou Klicperovou, která se vrátila z Ukrajiny. Mluví mimo jiné o tom, že média (a tedy především jejich publikum) jsou po čtyřech měsících válkou už přesycená, reportáže „o situaci“ už nikoho nezajímají. Má-li dnes reportáž „tady a teď“ ambice zaujmout, musí zachycovat čím dál extrémnější svědectví, bezprostřední utrpení, stres, smrt… Válka neunavuje jen válčící strany, ale i všechny ostatní, celé publikum, které se na ně musí koukat.

V Nesnesitelné lehkosti bytí od Milana Kundery je pasáž, v níž skupina složená z intelektuálů, lékařů, celebrit a fotoreportérů jde bahnem ke kambodžské hranici, aby si ve jménu humanity vynutili na Vietnamcích přístup k zuboženým a nemocným Khmerům, kterým chtějí poskytnout lékařskou pomoc. Horlivý fotograf, ve chvíli, kdy chce pořídit „silný“ snímek objetí filmové star s populárním zpěvákem, šlápne na minu a vyletí do povětří. A celý pochod lidství a dobré vůle končí neslavně, protože Vietnamci ho přes hranici nepustí, ba co víc – odpovědí je mu jen mlčení džungle. Všichni se tedy s rozpačitými pocity vydají zpět k autobusům.

David Nesnídal
Pěna dní: Taky si hrábnete?

Podle Lenky Klicperové, která se naštěstí ve zdraví vrátila, média „přepálila začátek“, když nás zahltila informacemi a reportážemi z válečné Ukrajiny. Výsledkem je únava Ukrajinou a odmítání dalších poselství, které už nám po čtyřech měsících nepřipadají tak naléhavá, ačkoli se válečná situace nezlepšuje, ba naopak. Je to pravda. Ale mohlo to vůbec být jinak? Vždyť „přepálení začátků“ (a nejen začátků) je v základu strategie médií.

S metodou, s níž byste si něco ze „silných“ sdělení chtěli schovat na okurkovou sezónu, by vás z každé redakce vyhodili.

Uplynuly čtyři měsíce války. Unaveni jí jsou Rusové, Ukrajinci, unavily se i pozornost, dobrota, solidarita a účastenství přihlížejících. Kdyby válka vypukla minulý týden, letošní okurkovou sezonu by asi překazila. Takhle ale vypukne okurková sezona jako obvykle. Jdu se smočit, je dusno k zalknutí.