„Příběh vozu Peugeot 205 je neoddělitelně spjat s osudem Jeana Boillota, člena vedení společnosti Peugeot na konci 70. let. Byl to právě on, kdo v době, kdy společnost procházela obtížným obdobím, přišel s ambiciózním projektem nového malého vozu, který měl být mnohem víc než jen městský vůz. Mělo jít o víceúčelový vůz, který bude stejně pohodlný ve městě i mimo něj, bude schopen přepravit malou rodinu a zároveň bude cenově dostupný… zkrátka vůz, který bude vhodný k jakémukoliv účelu,“ uvádí francouzská automobilka v tiskové zprávě.

Novinka byla v porovnání s dosud vyráběnými vozy Peugeotu zcela jiná. Jak z hlediska designu, ale i technologie a marketingu. Zatímco většinu předchozích modelů Peugeot navrhoval italský karosář Pininfarina, v soutěži na tento vůz zvítězil projekt designérů značky pod vedením Gérarda Weltera. Útěchou pro Pininfarinu pak bylo, že vytvořil alespoň návrh verze kabriolet modelu 205.

Peugeot 408 (2022)
Známe úplně všechny rozměry nového Peugeotu 408. Včetně objemu dveřních kapes

U modelu Peugeot 205 Gérarda Weltera se poprvé objevily některé charakteristické prvky, jež se později používaly i na dalších modelech, zejména mřížka chladiče s horizontálními lištami a pás mezi zadními světly. Design interiéru navrhl známý automobilový designer Paul Bracq, který v té době pracoval ve studiu Peugeot.

Z technického hlediska rovněž znamenal Peugeot 205 vstup značky Peugeot do moderní éry. Byl to první vůz značky, který použil u zadní nápravy torzní tyče, aby tak vzniklo více prostoru pro cestující. Byl to také první vůz vybavený novou rodinou motorů XU, zejména XUD7, čtyřválcovým vznětovým motorem o objemu 1 769 cm3 a výkonu 60 koní. Díky tomuto pohonu se Peugeot 205 stal prvním malým francouzským vozem s dieselovým motorem, a především prvním dieselovým vozem, který nabízel výkony odpovídající jeho benzinovým protějškům, ale s mnohem nižší spotřebou paliva (průměrně 3,9 l/100 km).

Tento model také nabízel širokou a rozmanitou nabídku dalších motorů – od 45 po 200 koní – a automatickou převodovku, což byla v té době na trhu vzácnost. Od svého uvedení na trh v roce 1983 byl nabízen se čtyřmi benzinovými a jedním naftovým motorem. V následujícím roce byla nabídka rozšířena o legendární modely GTI a Turbo 16 a také o třídveřovou karoserii. Následovala celá řada verzí, od cenově dostupnějších, jako byl Junior z roku 1986 s „džínovými“ sedadly, až po elegantnější, jako byl Lacoste nebo Gentry.

V motorsportu také legendou

Hned po uvedení na trh získal vůz přezdívku „Sacré numero“ (šťastné číslo“). Reklamy, které ji používaly, byly účinné a velmi dobře odpovídaly své době, jako například slavný spot, v němž je Peugeot 205 ve velmi bondovské atmosféře pronásledován a bombardován na zamrzlém jezeře vojenským letadlem. Reklamu režíroval Gérard Pirès, který o několik let později natočil slavný celovečerní film Taxi, jehož hvězdou byl Peugeot 406.

Zdroj: Youtube

Mocným nástrojem propagace vozů Peugeot 205 a značky Peugeot byl motoristický sport. V roce 1984 vstoupil Peugeot na popud Jeana Todta s vozem 205 Turbo 16 do hlavní kategorie mistrovství světa v rallye, slavné skupiny B.

Již během první sezóny udělal Ari Vatanen svým vítězstvím ve třech soutěžích rallye silný dojem. V letech 1985 a 1986 získal Peugeot 205 Turbo 16 titul mistra světa v poháru konstruktérů a Timo Salonen (1985) a Juha Kankkunen (1986) titul mezi jezdci. Se zánikem kategorie skupiny B na konci roku 1986 přišel Jean Todt s myšlenkou přihlásit vůz 205 T16 do legendárního závodu Paříž-Dakar.

Z výstavy motorka zamíří do homologační zkušebny
Projekt novodobé motorky Čechie-Böhmerland spěje do finále. Má teď jiný motor

Výzva byla přijata a naplněna úspěchem: v letech 1987 a 1988 speciálně upravený Peugeot 205 T16 slavný závod vyhrál, nejprve v rukou Ariho Vatanena, poté Juha Kankkunena.

V roce 1998, po dlouhé a bohaté kariéře trvající 15 let, během nichž bylo vyrobeno 5 278 050 kusů, se Peugeot 205 rozloučil. Jeho současným následovníkem je Peugeot 208, který má i elektrickou verzi.

Klíčová data modelu Peugeot 205

- 24. února 1983: uvedení modelu Peugeot 205 v pětidveřové verzi na trh.

- 1984: uvedení třídveřového modelu Peugeot 205 a modelu Peugeot 205 GTI 1.6 105 k, zahájení prodeje vozu Peugeot 205 Turbo 16, první vítězství v mistrovství světa v rallye (Finsko).

- 1985: vítězství vozu Peugeot 205 Turbo 16 v mistrovství světa v rallye (Timo Salonen), v továrně v Mulhouse byl vyroben miliontý Peugeot 205.

- 1986: uvedení modelů Peugeot 205 Cabriolet, GTI 115 a 130 k, Peugeot 205 Turbo 16 se stává mistrem světa v rallye (Juha Kankkunen).

- 1987: Peugeot 205 dostává novou přístrojovou desku, Peugeot 205 Turbo 16 vítězí v závodě Paříž-Dakar.

- 1988: uvedení modelu Peugeot 205 Rallye, druhé vítězství vozu Peugeot 205 Turbo 16 v závodě Paříž-Dakar.

- 1989: uvedení modelu Peugeot 205 Roland Garros.

- 1990: mírná změna designu (blinkry, zadní světla atd.), uvedení modelu Peugeot 205 Diesel Turbo (78 k).

- 1993: ukončení výroby modelu Peugeot 205 GTI.

- 1995: ukončení výroby modelu Peugeot 205 Cabriolet.

- 1998: Peugeot 205 nahrazen modelem Peugeot 206.