Novela silničního zákona, která platí od loňského července, měla přinést změny k lepšímu. Na „horké hlavy“ je ale zákon krátký. Nedávno se o tom přesvědčili profesionální hasiči sloužící na stanici v Kra〜lupech nad Vltavou. Čtyři

z nich patnáctého května krátce po jedné hodině vyjížděli na úklid vozovky po dopravní nehodě. Netušili, že se na stanici vrátí v pořádku jen dva. „Asi 500 m za dálničním sjezdem D8 Exit 18 ve směru na Slaný se v nepřehledné zatáčce srazili řidiči vozů Fiat Tipo, Peguet Boxer a KIA Sorento. Kolona vozidel, kterou jsme

s obtížemi předjížděli, se táhla od Nové Vsi. Na místě již zasahovali policisté z obvodního oddělení v Lužci nad Vltavou a mělnická dopravní policie,“ vzpomíná velitel zásahu nadpraporčík Vítězslav Jirásek. „Silnice I/16 byla uzavřena v obou směrech. Rychlé zásahové vozidlo RZA Nissan Patrol a Tatru T815 CAS 24 jsme postavili tak, aby nám kryly záda ze směru jízdy od Nové Vsi,“ říká řidič Petr Jiras. „Velitel zásahu začal provádět identifikaci havarovaných vozidel. Kolegové se pustili do úklidu oleje, který na vozovku vytekl z dodávky. Posypali ho sorbentem a začali zametat. Byl jsem na cestě k nim, když se ze zatáčky vyřítil motorkář. Přijel z protisměru. Když nás spatřil, šlápl na brzdu. Položil přitom motorku, která kluky smetla.“ Na to, co následovalo, Petr Jiras dlouho nezapomene. „Měl jsem pocit, jako kdyby kolem nás proletěla smrt. Místo, kde ještě před chvílí stáli Láďa s Jardou, bylo prázdné. Našli jsme je před dodávkou. Láďa Fiala ležel na břiše v bezvědomí. Jarda Lachman křičel bolestí. Stěžoval si na nohy. Věnoval jsem se Láďovi, dokud se neprobral a sám nezačal dýchat. Velitel pomáhal Jardovi. Zraněného motorkáře se ujali policisté,“ popisuje první okamžiky po havárii strážmistr Jiras. Podrobně vypráví, jak do příjezdu záchranek z Kralup a ze Slaného poskytovali zraněným kamarádům i motorkáři předlékařskou pomoc.

„Podpraporčík Jaroslav Lach〜man byl s pohmožděným ramenem a zlomeninami obou bércových kostí na levé noze dopraven přivolaným vrtulníkem do nemocnice v pražských Střešovicích, kde se podrobil operaci. Strážmistr Fiala měl víc štěstí. S otřesem mozku a výronem v kotníku byl z nemocnice propuštěn do domácího léčení. Motorkáře se zraněním zad odvezli na Bulovku,“ konstatuje velitel zásahu nadpraporčík Jirásek. „Při vší smůle jsme ještě měli štěstí,“ naznačuje, že nehoda mohla dopadnout ještě mnohem hůř.

Kolize bude mít nejspíš dohru u soudu. Nyní nehodu vyšetřuje Inspekce ministra vnitra. Motocykl Aprilia totiž řídil policista! Ze služebny ve Slaném. V době havárie měl volno. Zda bude, nebo nebude postaven mimo službu, rozhodnou jeho nadřízení. Jedno je však jisté už dnes. Bezohlednost řidičů je horší než žlutá zimnice. Středočeští hasiči mohou potvrdit, že smrt si mezi oběťmi dopravních nehod nevybírá. Loni zasahovali u 2923 dopravních nehod. Zraněno při nich bylo 2923 osob a o život přišlo 144 lidí. Sami hasiči se při tom podíleli na záchraně 667 životů. Každý z nich je příběhem člověka, který se bez jejich pomoci neobešel.