Dva muži ve vazbě, další dva stíhaní na svobodě. Takový zatím zůstává stav vyšetřování obrovské železniční nehody, k níž došlo před více než dvěma měsíci na Mělnicku. A uzavření případu je zatím v nedohlednu.

K nehodě došlo večer 19. března, když mezi stanicemi Vraňany a Cítov rychlík v plné rychlosti vrazil do luxusního auta Audi A8 stojícího na železničním přejezdu. V té chvíli už byla na místě policie, jejíž operační důstojník telefonicky žádal výpravčího ve Vraňanech, aby do krizového úseku nepouštěl žádný vlak. Kvůli vymezení místa „mezi Lužcem a Horními Beřkovicemi“ si však oba muži neporozuměli a železničář místo hlavního tahu uzavřel vedlejší trať v okolí, po níž žádný vlak v nejbližší době ani neměl projíždět. Pak už se střetu, po němž vykolejila lokomotiva a dva vagony, nedalo zabránit. Že tehdy při hrozivě vypadajícím neštěstí nikdo nezemřel a ani se více lidí vážněji nezranilo, lze považovat přímo za zázrak. Hmotná škoda se vyšplhala na 26 milionů korun.

Už krátce po srážce dospěli policejní vyšetřovatelé k závěru, že za nehodou není nešťastná náhoda, ale pokus o pojistný podvod. Trojice mužů prý ve snaze získat peníze od pojišťovny fingovala poškození podvozku auta při jízdě na přejezdu. „Dva z nich jsou stále ve vazební věznici, třetí je vyšetřován na svobodě,“ potvrdila Deníku Radomila Felgrová z mělnického policejního ředitelství. Čtvrtým mužem, který je v kauze stíhán, i nadále zůstává vraňanský výpravčí. „Bylo mu sděleno obvinění pro trestný čin obecného ohrožení,“ upřesnil policejní mluvčí Karel Sulek, podle něhož už nikdo další chybu neudělal.

K tomu, zda počet obviněných může zvýšit, či naopak snížit, se zatím policie nevyjadřuje. „Vyšetřování stále probíhá, v současné době čekáme na znalecké posudky,“ konstatovala Felgrová. Jasněji by podle jejích slov mohlo být do měsíce, možná se ale řízení ještě protáhne. „To už bychom ale předbíhali,“ dodala policistka.

Vyšetřování neštěstí zatím uzavřely pouze České dráhy. S jejich závěrem – že příčinou bylo auto na kolejích a odpovědnost na nehodu nese jeho řidič – se ale nespokojila Drážní inspekce ČR. Podle ní je třeba věnovat pozornost komunikaci již obviněného výpravčího a operačního důstojníka policie. Záznamy hlasové komunikace totiž naznačují, že když tento policista ještě před srážkou žádal o pomoc při odstraňování auta uvízlého na kolejích hasiče, popsal místo podstatně přesněji, než když pár okamžiků předtím mluvil s výpravčím. Také inspekce ovšem vyhlásí své závěry nejdříve za několik týdnů; hodlá prý plně využít šestiměsíční lhůtu, kterou jí na vyšetřování stanoví zákon. Už nyní ovšem naznačuje, že část viny je podle jejích vyšetřovatelů také na policistovi. „Nejsme si vědomi toho, že by pochybil pouze výpravčí,“ uvedl náměstek generálního inspektora Jan Kučera.