Srážky na kolejích si v Česku každoročně vybírají krutou daň. V roce 2022 si vyžádaly 221 zraněných a 240 životů. V případě úmrtí je to více než dlouhodobý průměr, meziroční nárůst přesahuje 21 procent.

Ze statistik dále vyplývá, že značná část obětí šla smrti na kolejích vstříc. Přímo na železničních přejezdech totiž loni vyhaslo „jen” 37 životů, řada sebevražd se však stane právě mimo ně. Skokem pod auto nebo vlak ukončují svůj život častěji ženy než muži, tento způsob volí 8,5 procenta sebevražedkyň.

Nepozorní strojvůdci 

Vedle rostoucího celkového počtu nehod na železnici je znepokojivý rovněž stoupající počet těch, u kterých je viníkem strojvůdce. Loni vlaky projely na červenou ve 184 případech. Přitom před deseti lety byl počet těchto incidentů ani ne poloviční.

„Za většinou mimořádných událostí, kdy dojde k projetí návěstidla zakazujícího jízdu, stojí pochybení nebo omyl strojvedoucího, jinými slovy nepozornost,” podotýká mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. V případě pendolina, které se loni na konci června v Bohumíně srazilo s posunovací lokomotivou, hrál roli alkohol. Strojvůdce kolizi nepřežil.

Nelichotivé je srovnání se zahraničím, zejména se západoevropskými státy. Zatímco v Evropské unii klesla nehodovost od roku 2010 téměř o polovinu, v Česku zůstává vysoká. Nejvyšší počet nehod i úmrtí v přepočtu na délku sítě zaznamenalo mezi unijními státy Slovensko.  

| Video: Youtube