Řekne-li Mazda, nejspíš vám na mysli vytane auto v nenapodobitelném rudém odstínu Soul Red. Když vysvitne slunce, můžete donekonečna obdivovat hru světla a stínů na ladných liniích karoserie. Vyvinout dobrou barvu obnáší podle designérky z oddělení Mazda Research Europe mnohem víc než jen namíchat líbivý odstín.  V rozhovoru vysvětluje, co barva auta prozradí o majiteli, jak vznikla ikonická červená a proč je zvídavost klíčem k designu.

Ve společnosti Mazda jste s designem barev a materiálů začínala v roce 2012. Co se od té doby změnilo?

Opravdu hodně. Zaprvé, význam podoby interiéru, ať už jde o barvy, čalounění, nebo design, výrazně vzrostl. Dřív se všechno točilo kolem exteriéru, ale když se nad tím zamyslíte, koukáním na auto zevnitř strávíme mnohem víc času než jeho obdivováním zvenčí. V průběhu posledních let si lidé začali všímat, jak různé oblasti designu fungují dohromady, vzájemně se ovlivňují a tvoří jednotný celek. V oblasti interiéru se také zvýšil důraz na individualizaci. Většinou se nabízela nižší, střední a vyšší úroveň. Teď například u modelu MX-30 nabízíme v nejvyšší úrovni dvě úplně odlišné podoby interiéru, které se různí spíš stylem než technickými funkcemi. Je to přístup, který dává zákazníkům prostor vyjádřit jejich osobní vkus. 

Proč je podle vás barva auta pro člověka tak důležitá?

My lidé jsme především smyslové bytosti – slyšíme, vidíme, cítíme. A když se podíváme na objekt, jako první vnímáme velikost, tvar a barvu. Volbou barvy zároveň volíme, jaké prostředí nás bude obklopovat. Myslím, že tento význam si řada lidí uvědomuje a proto přikládají barvě takovou důležitost.
Pak je tu druhý aspekt: auta jsou spojena s emocemi. A právě barva může být klíčová pro navázání spojení mezi autem a řidičem, které je pro nás v Mazdě tak důležité. Naším cílem je stvořit objekt, který působící na emoce po celý čas jeho používání. Barvy nám s tím hodně pomáhají, ať už vnější, nebo vnitřní. Automobilové technologie jsou pro nás stále méně uchopitelné, ale barva je něco, k čemu se na pocitové úrovni dokážeme vztáhnout kdykoliv. 

Jakou roli hraje barva v designu auta? 

Z pohledu designu tvoří auto tři součásti: exteriér, interiér a barva a doplňky. V designovém jazyce Kodo se soustředíme na pohyb. Pro aktuální modelovou řadu je klíčovou charakteristikou krása formy, prodchnutá silou a životní energií. 
Naše odstíny Machine Grey a Soul Red Crystal jsou speciálně navržené tak, aby tento charakter zdůrazňovaly. Odlesky těchto prvotřídních barev nejlépe ukazují mistrovské tvarování našich vozů, které v interakci s okolím doslova ožívají. Dokonce i u stojícího vozidla barvy vytvářejí dojem pohybu tím, jak kombinují výrazné odlesky s temnými stíny. V tomto případě barva pomáhá definovat celkový charakter auta.

Jak barvy ovlivňují naše vnímání aut?

Každá barva vyjadřuje nějaký charakter, samozřejmě záleží i na konkrétním odstínu. Vezměte si třeba právě červenou. Dlouho patřila téměř výhradně ke sportovním vozům, neboť je velmi emocionální, nebo k malým autíčkům, u nichž vyvolává dojem roztomilosti a mladistvosti. Dát takovou barvu na velké auto by se mohlo zdát až moc odvážné nebo neseriózní. 
Chtěli jsme posunout hranice a zjistit, co dokáže správný odstín červené, když ho použijete na velké auto, jako je Mazda6. A tak jsme vyvinuli Soul Red. Stačilo zapracovat na kvalitě samotné barvy, a najednou působí velmi elegantně. S výsledkem jsme byli tak spokojení, že se Soul Red stala naším odstínem číslo jedna. Také reakce našich zákazníků dokazují, že červená – pokud ji namícháte správně – zdaleka nezaujme jen fanoušky sportovních automobilů. A totéž platí i pro další barvy. Například modrá může vypadat velmi sofistikovaně, ale i velmi hravě.  

Řekne nám zákazníkova volba barvy něco o něm samotném? 

Asi nelze říct, že člověk, co má modré auto, je takový nebo makový. Každá barva má příliš mnoho odstínů, abychom mohli dělat obecné závěry. Přesto si myslím, že nám volba barvy něco málo prozradí. Neutrální barvy jako černá, šedá či bílá jsou zdrženlivé a lépe uchovávají prodejní hodnotu auta než, dejme tomu, zářivě zelená. Člověk, který si vybere zářivě zelenou, tedy dělá emocionálnější rozhodnutí než ten, kdo si vybere neutrální. Často jde o mladé lidí, nebo aspoň duševně mladé, kteří žijí přítomným okamžikem a nedělají si starosti s pozdějším prodejem auta. Víc je zajímá vyjádření jejich individuality. Jistě existují výjimky, ale často to takhle funguje.

Jakou barvu má vaše auto?

Moje první auto bylo červené, v některých částech už poněkud vybledlé, ale milovala jsem ho i tak. Od té doby jsem měla asi všechny odstíny z nabídky Mazdy, ráda je pravidelně obměňuju. Asi nejvíc mi utkvěla Mazda MX-5 v odstínu Soul Red – jako jasné barevné sdělení i skvělé auto. Teď jsem přesedlala na praktičtější rodinnou variantu MX-30 v odstínu Arctic White. Pro příští auto uvažuju o Machine Grey nebo Jet Black. 

I na těchto neutrálních tónech dokážete vidět něco zajímavého? 

Rozhodně! Neberu je pouze jako černou, šedou nebo bílou – všechny mají mnoho různých odstínů a kvalit. Například černá je velmi zajímavá barva, pokud jde o působení světla a tvarů. Pohlcuje většinu světla, takže je obtížné definovat tvar. Ale počínaje vylepšenými pigmenty, přes nanášecí technologie, až po vývoj forem, stále objevujeme nové, netušené možnosti. Tvar a barva jsou velmi úzce propojeny, takže pokud se změní jeden, změní se i druhý. Nikdy to není nuda. 

Jaké vlastnosti potřebuje mít dobrý designér barev?

Tuhle otázku dostávám často a odpověď je jednoduchá: nadšení a zvídavost. Člověk musí být otevřený a stále hledat nové cesty, objevovat nové možnosti, zkoumat poslední trendy. To jsou, dle mého názoru, předpoklady pro jakoukoli práci v designu.

Vkus je velmi subjektivní. Jak předvídáte, které barvy budou atraktivní pro většinu zákazníků?

Děláme si průzkumy předem, což hodně pomáhá. Ale když pak vyvineme barvu, se kterou jsme spokojení, nezbývá než s důvěrou vykročit do neznáma. Jako tým máme samozřejmě spoustu zkušeností, ale nikdy doopravdy nevíte, jak bude zákazník reagovat. Vždycky to musí být ta správná barva, ten správný tvar a ten správný čas. 

Kde hledáte inspiraci pro novou barvu?

Na začátku je vždycky kombinace pozorování zákaznického chování, osobní inspirace a vize značky. S designovým jazykem Kodo jsme začali více zkoumat japonské pojetí krásy, což je velký zdroj inspirace. Minimalismus, čistota a důraz na formu, to všechno jsou podstatné složky celkového designu, které ovlivňují i barevné směřování. Pro inspiraci sleduji také společenské, produktové i módní trendy, velkou část mé práce tvoří návštěvy veletrhů a kongresů, dalším velkým zdrojem jsou odborné magazíny. 
Občas nacházím zajímavé a inspirativní věci v každodenním životě, v obchodech i doma. Koneckonců, člověk nepřestane být designérem, když udeří šestá večerní. Oči mám stále otevřené. Za správných okolností může být inspirací úplně cokoliv!