Soutěž pořádáte již pátým rokem. O co v ní hlavně jde?
Pořádáme ji hlavně proto, aby hasiči byli odborně připravení, aby jednotka uměla řešit dopravní nehody. Staví se takové scénáře, které vycházejí z reálných dopravních nehod. Každé družstvo je tak velké, jako vyjíždí ke všem událostem. Na soutěži je tým v izolaci, aby neviděl, co se připravuje za scénář dopravní nehody. Poté je vpustíme do prostoru, jako když dorazí na místo zásahu a řeší situaci.
Změnila se auta v posledních letech nějak výrazněji, co se týká bezpečnosti?
Určitě tu změny jsou. Každá automobilka posunuje dopředu pasivní i aktivní bezpečnostní prvky, jako jsou třeba airbagové systémy.
A ulehčuje vám něco z toho práci, když zasahujete u nehody? Nebo naopak – stěžuje vám ji něco?
Bude nás tížit elektromobilita, která teď začíná jezdit. Bude potřeba s rozmyslem koukat, jak se bude vyprošťovat, protože tam vzniká vysoké napětí, mohlo by dojít k úrazu elektrickým proudem.
Zaznamenali jste v poslední době nějaký výrazný technický pokrok, který by vám usnadnil práci?
Pokrok dopředu jde, vyprošťovací zařízení se neustále zdokonaluje, aby bylo lehčí, výkonnější, i se to týká přenosných agregátů. Kraj tato vybavení nakupuje, dodává do jednotek. Starší technika, kterou jsme používali a ještě dostačuje, se třeba předává dobrovolnickým jednotkám.
Chybí vám nějaké specifické vybavení, které byste využili?
Třeba tato soutěž je specifická v tom, že výbavy je tu více, než je běžné v autech. Je to dané tím, že do aut nemůžeme dát vše jen na dopravní nehody. Základní cisterny jezdí na veškeré typy událostí. Ale přivítali bychom nějaké další technické prostředky. Musí to být ale s rozmyslem – v současné době to je ve středních Čechách postavené tak, aby rychlý zásahový automobil měl kvalitní výbavu a uskutečnil zásad od bodu A do bodu Z – a úspěšně.

