Studiem pohádek se zabýváte už léta. Přišla jste při svém bádání v poslední době na nějakou novou skutečnost, která vás překvapila? 
Poměrně dlouho se zabývám českou lidovou pohádkou o Otesánkovi. Nedávno jsem objevila, že kromě ruské a islandské varianty vyprávění existuje i grónská. Příběh se v základních rysech shoduje s naším Otesánkem, v mnohém se ale liší.

Otázka, zda by děti měly mít disciplínu, vyvolává různé reakce a názory. Disciplína je totiž pro výchovu důležitá, ale najít rovnováhu může být těžké:

Poslechněte si pohádku o Otesánkovi:

| Video: Youtube

Co konkrétně vás na grónské verzi Otesánka zarazilo? 

Hodně mě třeba překvapilo, jak jednoduše a přitom výstižně jsou v grónské pohádce popsány nevděk, strach a zoufalství. Vyprávění sice zaznamenal polární badatel Knud Rasmussen před rokem 1921, přesto je velmi současné a zobrazuje stereotypní chování lidí, které můžeme pozorovat i v dnešní společnosti. A to je právě to, co mě na pohádkách neustále překvapuje. Jejich aktuálnost, živost a hloubka. Mnoho vrstev, do kterých se můžete nořit a stále v nich pro sebe něco objevovat.

Saunování u nás získává stále více na popularitě. Pobyt v sauně má blahodárné účinky na lidský organismus, patří ke zdravému životnímu stylu. Je však saunování vhodné pro děti? Ano, ale musíme pamatovat na to, že děti potřebují v sauně jiné podmínky než dospělí:

Mění se jen kulisy

Pohádky jsou stále oblíbené i u dospělých. Souvisí to nějak s tvrzením, že původně dospělým určeny byly?
Vlastně ano. Pohádky ve své symbolice dokážou reflektovat naše životní zkušenosti. Mění se kulisy kolem nás, ale lidská podstata, vztahy a jádra našich potíží se až tak nemění. Na druhou stranu se mi zdá, že pohádky máme rádi i pro jistou nostalgii a sentiment, který si spojujeme s dětstvím.

Vstup do digitální éry přinesl dětem nepřeberné možnosti objevování, učení a zábavy:

close Děti a literatura. info Zdroj: Pexels.com zoom_in Pohádky jsou stále oblíbené i u dospělých.

Bývají to pro dospělé jediné přednosti pohádek?
Někdo rád vzpomíná na dětství a pohádky mu ho připomínají, někdo prostřednictvím pohádek sní a vytváří si představy o tom, jak by dětství mohlo být hezké, třebaže nebylo, a někoho baví jejich zdánlivá jednoduchost, přehlednost, jistá očekávatelnost nebo to, že na nás nekladou žádné velké nároky, jsou srozumitelné a mají dobrý konec.

Cizí jazyk otvírá dětem zcela nové možnosti a rozvíjí jejich schopnosti:

Nové originální pohádky

close Projekt Miminka a maminky. info Zdroj: Deník/Jan Lakomý zoom_in Pohádka by měla mít jasný konec, měla by se držet kauzalit a nesmí postrádat další náležitosti. Často vycházejí knihy, které sice jsou určeny dětem, ale za pohádky se považovat nedají. Existuje v současnosti nějaký autor, který opravdu tvoří nové originální pohádky?
Velmi fandím pohádkám Tomáše Končinského. Jeho knížka Cesta z Ošemetna je příkladem toho, že se pohádky dají vyprávět moderně, současným jazykem, s nadhledem a humorem. Přesto si zachovávají tradiční půdorys a schémata, která ke klasickým pohádkám patří.