K první nehodě došlo už minulý týden v Lužci nad Vltavou. Podle mělnické policejní mluvčí Markéty Johnové neznámý řidič nákladního vozidla jel ve směru od Mělníka na Slaný. „Porušil důležitou povinnost, kterou mu ukládá zákon a neočistil svůj vůz od sněhu a ledu. Za křižovatkou na obec Horní Beřkovice mu z vozidla odlétl kus ledu, který poškodil čelní sklo osobního vozidla Škoda Octavia. Řidič nákladního auta nezastavil a pokračoval v jízdě,“ vysvětlila mluvčí s tím, že majiteli auta vznikla škoda asi pět tisíc korun.

Obdobná nehoda se stala o den později na stejné rychlostní silnici v katastru obce Spomyšl. „I zde z návěsu nákladního automobilu odlétl led a poškodil čelní sklo jiného protijedoucího nákladního auta,“ řekla mluvčí. Škoda se tentokrát ale vyšplhala na 150 tisíc korun.

Policisté zároveň upozorňují, že odstranit sníh a led z povrchu vozidla je jednou ze základních povinností řidiče. „Za porušení této povinnosti může být řidičům příkazem na místě uložena pokuta až dva tisíce korun. Ve správním řízení až dva a půl tisíce korun,“ vysvětluje Johnová.

Před jízdou je povinností řidiče odstranit sněhovou vrstvu a led z celého povrchu vozidla, včetně námrazy na sklech oken a světlech. „Důkladná očista platí i pro řidiče nákladních vozidel, dodávek, či tahačů s návěsem. Především u vozidel s plachtovou střechou hrozí vytvoření kaluže vody, která přes noc snadno zmrzne v mohutný kus ledu. Dále se během jízdy může tento i několika kilogramový segment, ať již vlivem rychlosti, brzdění, tlaku vzduchu, odstředivé síly, či nerovnosti na vozovce bez kontroly uvolnit a způsobit vážné škody na majetku či zdraví,“ dodává Johnová.

Jenže řidiči nákladních aut se brání, že nemají možnost námrazu z vozu dostat dolů. Ve čtyřmetrové výšce na střeše návěsu nemají podle bezpečnosti práce, co dělat. „Za prvé to tam fakt pěkně klouže a za druhé, i kdybych tam vylezl a náhodou spadnul, nikdo mi nezaplatí ani korunu,“ hájí se Miroslav Hos, který s kamionem projel nejen Českou republiku, ale už i celou Evropu. „Například v Německu jsou rampy, na které se dá bezpečně vlézt a sníh a led ze střechy kamionu dostat. Ale tady v Čechách tohle nemáme,“ vysvětluje šofér z povolání s tím, že i kdyby to byla povinnost zaměstnavatele mít takovou rampu na firmě, většina řidičů se na základnu dostane sotva jednou týdně.