Střet vlaku s autobusem se odehrál v 6:40 ráno mezi obcemi Struhařov a Dobříčkov. Fotografie z místa nehody ukazují, že k nehodě došlo na přejezdu se světelnou siginalizací. „Vlak byl odhozen mimo jednokolejnou trať, autobus skončil na kolejích,“ řekla podle České televize policejní mluvčí Michaela Richterová. Příčinu nehody policie vyšetřuje.

„Autobus vjel na přejezd v okamžiku, kdy tam projížděl osobní vlak dopravce České dráhy. Dle předběžných informací byla přejezdová výstražná světla v činnosti. Škoda odhadnuta na 5 milionů korun,“ uvedla na svém twitteru Správa železnic.

Příčiny nehody šetří policie

Po nehodě, k níž byly přivolány i dva vrtulníky, záchranáři jednoho pacienta transportovali do nemocnice v pražském Motole. Podle informací zdravotníků je mimo ohrožení života. Ostatní v rámci pravidel traumaplánu putovali do Nemocnice Rudolfa a Stefanie v Benešově. S tříděním zraněných a poskytováním první pomoci pomáhali záchranářům hasiči. Ti na místo vyslali tři jednotky.

„Podle našich informací se v obou dopravních prostředcích nacházelo celkem dvanáct osob, z nichž naprostá většina byla zraněna,“ popsal České televizi mluvčí středočeských hasičů Jaroslav Gabriel. Mluvčí krajské záchranné služby Petra Effenbergerová následně upřesnila, že zraněno bylo 10 lidí.

Autobus ve Slaném smetl zastávku, jeden chlapec zemřel.
Tragická nehoda ve Slaném: Řidič havarovaného autobusu měl na nohou pantofle

Provoz na trati mezi Benešovem a Vlašimí byl zastaven. „Provoz na trati do Vlašimi přerušila dopravní nehoda vlaku s autobusem. Probíhá zajišťování náhradní autobusové dopravy,“ informuje twitterový profil Pražské integrované dopravy. 

S omezením průjezdu na silnici počítá Centrum dopravních informací po celou dobu záchranných a vyprošťovacích prací i dokumentace místa nehody – podle předběžných odhadů nejméně do 11. hodiny. Práce na odklízení následků nehody se však oproti předpokladům protáhly. Provoz na trati byl nakonec obnoven teprve krátce před 17. hodinou.

„Drážní inspekce bude šetřit příčiny a okolnosti mimořádné události v místě jejího vzniku,“ informoval mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. 

Během jediného týdne jde ve Středočeském kraji o druhou vážnou nehodu linkového autobusu. Již v úterý po poledni se stala tragédie na autobusovém nádraží ve Slaném, kde vozidlo jiného dopravce najelo do lidí čekajících na stanovišti. Osmiletý chlapec zemřel a další tři lidé byli zraněni. I okolnosti této nehody zůstávají v šetření policie (a média spekulují, zda se na ní nemohla podílet nevhodná obuv řidiče; konkrétně zaseknutí pantofle o pedál).

Kraj bude jednat s firmami

Obě nehody uplynulého týdne mohou vnést nový prvek do chystaných jednání Středočeského kraje s vedením dopravních firem, která mají vyústit v uzavření desetiletých smluv o zajišťování dopravní obslužnosti. Většinu spojů na většině linek totiž objednává právě kraj, který také přispívá na zajištění jejich provozu.

Zvlášť pokud by se potvrdilo podezření, že svou roli mohly v tomto týdnu při malérech autobusů sehrát závažné chyby řidičů, případně vliv technických závad vozidel, lze očekávat, že mezi garancemi, které kraj od partnerů bude požadovat, budou i záruky zajišťující bezpečnost provozu. Dá se předpokládat, že kraj bude coby objednavatel hledat i způsob, jak si vyžádat, aby cestující vozili řidiči či řidičky s náležitými předpoklady a zkušenostmi.

Voda v ulicích Heřmanova Městce
Nedělní bouřky v Česku si vyžádaly lidský život. Seniora strhl proud vody

O tom se ostatně vedou debaty i mezi zkušenými řidiči. V jejich řadách Deník zaznamenal i výhrady proti tomu, že se za volant autobusu vzhledem k nedostatku kolegů mohou dostat i lidé bez dříve požadované praxe s řízením nákladních vozů, ba dokonce i bez předchozího vlastnictví řidičského oprávnění skupiny C. Ostatně i na zadním skle autobusu, který se u Struhařova srazil s vlakem, zůstala nehodou nepoškozená náborová nabídka: přijmou se řidiči bez omezení věku, s řidičákem i bez…

Jaké možnosti zatlačit na dopravce kraj bude mít, však zůstává otázkou. Řidičů je totiž dlouhodobě nedostatek. A v paměti ještě zůstává situace ze sklonku léta 2017, kdy zejména na Kladensku nastal skutečný kolaps autobusové dopravy – prostě z toho důvodu, že nebylo koho posadit za volant. Zda tedy kraj bude naznačeným způsobem postupovat, se teprve ukáže v budoucnu. Aktuálně hledá nového ředitele organizace IDSK – Integrované dopravy Středočeského kraje – která jednání povede.