Na železniční trati mezi Všetaty a Mělníkem vyhasl život muže, jehož totožnost je zatím neznámá. Srážku s lokomotivou neměl šanci přežít. Během posledních tří týdnů jde už o třetí smrtelnou nehodu v kolejištích na Mělnicku.

K tragickému střetu neznámého muže s osobní vlakovou soupravou došlo v úterý krátce před sedmnáctou hodinou u Malého Újezdu. Podle jednoho z cestujících, Ondřeje Tichoty z Mělníka, lokomotiva muže smetla jen pár set metrů před železničním nadjezdem u Malého Újezdu. V tu chvíli nikdo z pasažérů netušil, co se vlastně děje.

„Cestující byli otřeseni, když zjistili,
že vlak srazil člověka. Netušili jsme, jestli to byla sebevražda nebo nehoda,“ popsal Ondřej Tichota, který se zrovna vracel domů z práce.

Někteří cestující šli do Mělníka pěšky
Většina cestujících si po hrozném zážitku, který na více než dvě hodiny zastavil provoz na trati, musela sehnat odvoz do Mělníka.
„Zavolali jsme, aby pro nás někdo přijel, to už jsme čekali na nedaleké zastávce na mostě, před nímž se vlak po srážce zastavil. Několik lidí ale šlo do Mělníka pěšky,“ připomněl pasažér a pochválil mělnické profesionální hasiče, kteří podle jeho slov přispěchali v mžiku na místo. A hned za nimi policisté a záchranáři. Ti však už bohužel mohli konstatoval pouze smrt.

Mluvčí drážní inspekce Martin Drápal uvedl, že k tragické nehodě na rovném úseku trati došlo v 16.45 hodin. „Provoz byl zastaven 

až do 18.55 hodin. Totožnost muže se na místě nepodařilo zjistit, není ani jasné, zda se jednalo o sebevraždu. Zatím k tomu není žádný náznak, vyloučit se tato verze ale nedá,“ konstatoval mluvčí drážní inspekce, která nehodu mezi
Malým Újezdem a Vavřinčí vyšetřuje.

Smrtí na kolejích se podle mělnického policejního mluvčího Václava Tichého zabývají také mělničtí kriminalisté.
„Tělo usmrcené osoby bylo posláno na soudní pitvu, která by měla vyšetřovatelům poskytnout další informace,“ prohlásil policejní mluvčí a dodal, že je nutné nejprve zjistit totožnost oběti.


Tři oběti během 
tří týdnů
Sérii smrtelných srážek člověka s vlakem letos na Mělnicku odstartovala nehoda, která se stala předposlední březnový čtvrtek nedaleko železničního přejezdu mezi Všetaty a Dřísy.

Pětasedmdesátiletou ženu, která šla zřejmě z nákupu domů, tam srazil zpočátku neznámý vlak. Strojvedoucí totiž srážku těžké lokomotivy se seniorkou ani nezaregistroval a pokračoval v cestě.

Tělo důchodkyně bez známek života pak poblíž přejezdu objevil náhodný svědek.
Mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal tehdy vyloučil, že by o nehodě strojvedoucí věděl. „Pokud by strojvůdce srážku s osobou nebo nějakým předmětem zaznamenal, určitě by jí neprodleně ohlásil.“

Jen o čtyři dny později vyhasl na dráze další život. Tentokrát se jednalo o muže ve věku mezi třiceti a čtyřiceti lety, kterého srazila lokomotiva asi sto metrů od železničního přejezdu v ulici Na Výsluní v Neratovicích.

Ani tuto nehodu obsluha vlaku nezaregistrovala. Vzhledem k mnohatunové hmotnosti vlakové soupravy oproti váze lidského těla se není ani čemu divit.

Přecházení kolejí na nebezpečných místech si na Mělnicku každoročně vyžádá svou daň. Vloni v létě pod vlakem v Mělníku zahynula devětadevadesátiletá žena, která přecházela trať sto padesát metrů od železničního přejezdu. Stejně dopadl několik měsíců předtím i muž, kterého vlak srazil tři sta metrů od přejezdu v mělnické Blatecké ulici.

Tragických srážek člověka s vlakem přibývá. Lidé přitom nemají podle mluvčího Drážní inspekce Martina Drápala v kolejišti co dělat.

Kde všude je množné přecházet kolejiště a za jakých podmínek?
Přecházet přes koleje je možné pouze v místech, kde je železniční přejezd nebo přechod. Tato místa jsou určena právě k tomu, aby se přes koleje člověk dostal. Samozřejmě i zde je omezení.

Jaké?
Pokud nám signalizace signalizuje příjezd vlaku, tedy blikají červená světla, v žádném případě bychom do kolejiště vstupovat neměli. Pokud přejezd není zabezpečen výstražnou signalizací, ale jen výstražnými kříži, tak mají všichni povinnost se přesvědčit, že nejede vlak a teprve potom mohou koleje přejít. Při šetření mimořádných událostí na železničních přejezdech se setkáváme i s nehodami na přejezdech se závorami. Lidé často chybují v tom, že vjedou na přejezd v době, kdy se začínají závory zvedat. Prioritní však je na přejezdu světelná signalizace, nikoliv závory, které jsou jen doplněk, a lidé mohou na přejezd vjet až po zhasnutí červených výstražných světel. Na vícekolejných tratích totiž může jet po druhé koleji další vlak a závory se mohou začít v průběhu zvedání znovu sklápět a člověk pak uvízne v pasti mezi závorovými břevny.
A jaký by si lidé měli držet odstup, když jsou podél kolejí?
Jít podél kolejí je v naprosté většině případů zakázáno. Jedinou možností, kdy člověk může jít podél dráhy, je, když tudy vede účelová komunikace. V takovém případě by měl být zajištěn dostatečně velký prostor od kolejí, aby se člověku při průjezdu vlaku nic nestalo. Pohyb osob v těchto místech je upraven zákonem o drahách. Podle tohoto zákona je také povolen pohyb osob po volných plochách vzdálených nejméně dva a půl metru od osy krajní koleje, což odpovídá vzdálenosti přibližně dvou metrů od kolejnice.


Kolik metrů potřebuje vlak například při šedesátikilometrové rychlosti k zastavení?
Zábrzdná vzdálenost se stanovuje podle parametrů jednotlivých traťových úseků a je závislá i na typu vlaku a jeho hmotnosti. Dá se říci, že do rychlosti šedesát kilometrů v hodině by měl vlak zastavit na čtyři sta metrech, při rychlosti do sto kilometrů na sedmi stech metrech a do rychlosti sto dvacet kilometrů až na jednom kilometru.

Je možné, že strojvedoucí při určité rychlosti nemusí člověka v kolejišti spatřit?
Je velice nepravděpodobné, že by za běžných podmínek a dobré viditelnosti člověka v kolejišti nespatřil. Jinak tomu může být při jízdě za snížené viditelnosti nebo v případech, kdy člověk pohybující se nedovoleně v kolejišti nebo blízko kolejí splyne kvůli svému oblečení s okolím, a stává se tak pro strojvedoucího neviditelným.

Může vůbec strojvedoucí srážku s člověkem pocítit?
V případě náhlého vstupu do kolejiště těsně před projíždějící vlak opravdu strojvedoucí nemusí člověka vůbec zaregistrovat. Je to dáno váhou člověka, jehož hmotnost je oproti vlakové soupravě zanedbatelná. Pro mnohatunový kolos pak není lehké lidské tělo žádnou velkou překážkou a na jízdě se nemusí vůbec projevit.