Diváci vždy uvidí patnáct jízd, v nichž se bude stejně jako dříve rozdělovat 90 bodů. Nový systém vyžaduje po klubech větší počet závodníků, týmy bude tvořit sedmička jezdců, z toho dva junioři.
Extraligové boje zahájí v úterý souboj Olympu Praha s obhájcem mistrovského titulu Mšenem. „Čekáme, že všichni budou usilovat o náš skalp, proto jsme se snažili trochu vyzbrojit. Posílili jsme se o hosty ze zahraničí a zapracovali jsme i na vlastních juniorech. Opět se budeme snažit, aby se nám podařil dobrý sport i výsledek, aby byli diváci spokojení,“ říká čtyři dny před ostrým startem prezident PDK Rudolf Grepl.
V zimní přestávce jste v otázce posílení rozhodně nezaháleli. Můžete představit největší esa?
„Pro plochodrážní fandy jde o velice známá jména, ať už jde o Angličana Lee Richardsona, či vynikající polské závodníky (Ulamek, Walasek, Janowski). Všechno jsou to velmi kvalitní jezdci. Máme spíše problémy s tím, abychom uspokojili jejich nároky na závodění, protože nemohou jet všichni. Po loňských zkušenostech, kdy se nám dva jezdci zranili, další byl ve Švédsku a sestavu jsme sháněli na poslední chvíli, jsme se ale snažili, abychom závodníků měli víc na výběr. Stát se může všelicos a v případě nehody se chceme vyhnout problémům s obsazením.“
K dispozici opět bude také Greg Hancock, že?
„Ano, to je záruka kvality, na kterou opravdu velmi spoléháme. Samozřejmě, že je to ale taky jenom člověk.“
Jak se vypořádáte s povinností mít v sestavě dva juniory?
„Postihlo nás to, že náš vynikající junior Šitera nám zestárnul (smích). Je mu víc než jednadvacet, takže bohužel startuje už pouze jako dospělý. Museli jsme tedy urychleně zapracovat na vlastně nedodělaných mladých závodnících. Počítám s tím, že se ukáží na dráze Čermák, Pouzar, nebo Smetana. Všechno jsou to patnácti šestnáctiletí chlapci. Museli jsme do nich trochu investovat a prohnat je. Smůlu jsme měli v tom, že letošní zima byla dlouhá a mokrá a nemohli jsme na dráhu.“
Omezující je pro vás určitě i kvóta pro počet cizinců.
„Díky úspěchu, který jsme loni zaznamenali, je o Mšeno veliký zájem. Pokud se týká mladých jezdců, tak jsme si v zahraničí mohli opravdu vybírat, ale bohužel je můžeme postavit pouze jako dospělého, takže by jejich angažování pro nás nic neřešilo.“
Víte už, jakou podobu bude mít úterní sestava?
„Sestava ještě není definitivní, ale víceméně je jasná. Startovat by měl Hancock, Ulamek, Topinka, Jaroš, Šitera, Fuchsa a možná Horák, možná Pouzar, u druhého juniora trochu váháme.“
Jak se vám zamlouvá nový model soutěže?
„Je to systém, za který jsme bojovali celou dobu, po kterou ve Mšeně působím. Celých osm let jsme tvrdili, že utkání dvou klubů proti sobě je pro fandy zajímavější. Mají komu fandit a mají větší přehled. I když pokud se loni sešli v jednom závodě ti nejlepší jezdci, tak závody byly velmi napínavé. Plochá šla výkonnostně hodně nahoru, tak mám strach, že se to nyní trochu zředí. Kluby budou dávat do závodů více jezdců, tedy i ty, kteří by normálně nejeli. Narazí na sebe i hodně silní jezdci se slabšími. Některé závody očekávám jednoznačné. Pro diváka by to mělo být zajímavé tím, že bude možno více taktizovat.“
Plochá dráha není levnou záležitostí. Jak se před startem sezony ve vašem klubu projevuje hospodářská krize?
„V otázce financí je situace nepříznivá a novým systémem se celá soutěž ještě zdražuje. Jede se víc jízd s více závodníky, a ti mají určité nároky na finance. Na druhé straně je dnes daleko větším problémem získat peníze od sponzorů. Hodně lidí má vlastní problémy, proto jsme vděční každému, kdo jakýmkoli způsobem pomůže.“
Nákladné bude i instalování bezpečnostních mantinelů, které jsou od druhé poloviny roku povinností.
„Domnívám se, že jde o správné, ale ukvapené rozhodnutí. Pro každý klub to bude výdaj nejméně milionu korun navíc, a to nepočítám provoz a údržbu. Pro Mšeno je toto těžká rána a dá se říct, že svým způsobem likvidační. Navíc byl zcela přerušen tok státních peněz. Sám jsem zvědavý, jak to vůbec dopadne.“
LUBOŠ KURZWEIL, JIŘÍ NAGY