V anketě Deníku Nejlepší sportovec Mělnicka roku 2013 teď získal i titul Krajánek roku. Stejně jako před třemi lety, kdy byl i Sportovní hvězdou čtenářů Mělnického deníku. „Potěšila mě už nominace, z vítězství mám samozřejmě radost," říká Jakub Horák, který by si v letošním roce rád dojel na mistrovství Evropy pro lepší umístění. „Loni jsem jeden ze závodů vynechal a a ani v těch předchozích se mi příliš nedařilo," vysvětluje.

Své myšlenky a síly ale napíná jiným směrem. „Hlavní je pro mě příprava na Dakar," plánuje Jakub Horák. Všechno podle něho ale záleží na tom, zda se mu podaří získat na účast na rallye off-road vozů a motocyklů v následujícím roce dost peněz. Jde o několik milionů. A času je málo.

Sponzory musí najít během dvou měsíců. „Už náklady na dopravu nebo startovné je hodně vysoké. A moje motorka je speciál z kusové výroby, tomu odpovídá i cena," říká o svých ekonomických starostech.

Dakar je však pro něho výzvou z jiného důvodu. Dlouhý závod, kde si většina závodníků sáhne až na dno svých sil, ho nesmírně láká. Zkušenosti v enduru jsou prý sice výhodou, dakarská rallye je ale výrazně náročnější. „Na enduru jedeme dva dny za sebou, v každém z nich máme za sebou tak tři sta kilometrů. Na Dakaru jsou ale denní etapy většinou o šesti až osmi stech kilometrech, navíc ve vysokých nadmořských výškách. Za čtrnáct dnů je pouze jeden den přestávka," popisuje závod, na kterém by si rád dojel pro co nejlepší výsledek. „U tak dlouhé, náročné a specifické soutěže je mi jasné, že první rok bude především o získávání zkušeností," přiznává.

Bez výdrže to nejde ani v enduru, ani na Dakaru. „Dakar je samozřejmě o výdrži ještě víc než enduro, zásadní je ale psychická stránka. Člověk jede deset hodin na motorce a je úplně sám, s nikým neprohodí ani slovo, spoléhá jen na navigaci. Pak dojede do depa, kde má zázemí, spí pár hodin a druhý den jede dál," ví Jakub Horák, co ho na Dakaru čeká. „Myslím, že závodník v sobě musí mít pevně dané, že chce dojet," dodává.

Šestadvacetiletý student dopravního inženýrství si poprvé sedl na pionýra, když mu bylo sotva deset. Ve čtrnácti už začínal se závoděním. „Na dnešní dobu to bylo pozdě, dneska sedí závodníci na motorce třeba už od čtyř let, i když to je spíš o snech jejich tatínků," míní Jakub Horák, který chválí svůj tým KB Unhošť, díky kterému se prý dostal na takovou úroveň, která mu dovolí myslet právě i na Dakar.

V běžném provozu je prý v autě i na motorce opatrným řidičem. „Na motorce jsem na silnici extrémně opatrný, raději moc nepospíchám a beru si výstražnou vestu, abych byl vidět," vypráví.

Enduro je jeho životní zálibou. Rád by se mu věnoval naplno, ale v Česku to podle něho na profesionální úrovni nejde. „Chcete-li v enduru něco dokázat, ale zároveň máte pracovní povinnosti, nejde dělat obojí naplno. Jak to bude s prací, zatím nevím, ale přiznávám, že v poslední době jsem studium trošku flákal. Letos bych to rád dotáhl do cíle," říká Jakub Horák.

VIZITKA
Šestadvacetiletý Jakub Horák ze Želíz jezdí enduro na motocyklu Husqvarna TE 300 2T za tým KBS ÚAMK Unhošť. V loňském roce vybojoval 8. místo na šestidenní na Sardinii ve třídě C3, 8. místo na mistrovství Evropy enduro ve třídě E3, na mistrovství České republiky 1. místo ve třídě E3 a 2. místo celkově v endurosprintu ve třídě E3. Vedle endura patří k jeho zálibám i veteráni. Studuje dopravní inženýrství na dopravní fakultě Českého vysokého učení technického v Praze.