Při hodnocení sezony 2012, v níž se Mšeno zmohlo v extralize na jedinou remízu, pronesl tehdy výstižně: „Žádný strom neroste až do nebe." Tentokrát jsme s mužem, který stojí v čele mšenského plochodrážního klubu, sbírali střípky sezony 2013.

Začněme tím nejméně příjemným bodem – hodnocením loňské sezony, která zřejmě patřila – ne-li vůbec – k nejhorším ve vašem mšenském působení…
Dá se to tak říct, i když si myslím, že ta předcházející byla ještě horší. Když její výsledek hodnotím z pohledu extraligové bilance 2012, kdy jsme dokázali v šesti závodech pouze jednou remizovat, byla skutečně tvrdě neúspěšná. V roce 2013 jsme dokázali alespoň jednou vyhrát, o druhou výhru jsme přišli verdiktem sudího.

Co stojí za totálním ústupem ze slávy, kterou znamenaly tři mistrovské tituly v řadě?
Příčin je několik. Tou hlavní je pokles výkonnosti českých jezdců. Ve třech „zlatých" sezonách jsme stabilně vyhrávali nejen díky kvalitě jezdců, ale také výborné práci manažera Vandírka, který vždycky dokázal najít nějakou „léčku" či překvapení na soupeře a ze sestavy dokázal vymáčknout vždy víc než naši protivníci.

Nicméně ani jeho manažerský um na soupeře v posledních dvou sezonách zkrátka nestačil…
A jsme u druhé příčiny. Rok co rok se měnila extraligová pravidla takovým způsobem, který by co nejvíc ztížil pozici mšenského klubu. Vrchol všeho přišel v loňském roce, kdy vedení české ploché dráhy ve spolupráci s kluby v Praze a Pardubicích vymyslelo takový systém, že jezdci se budou do rozpisu soutěže nasazovat podle tzv. average, bodového průměru každého jezdce. Tím se prakticky vyloučila možnost taktických manažerských tahů během závodu. Např. manažer Vandírek použil řízenou porážku v jedné jízdě, aby si „ušetřil" kvalitnější jezdce do rozhodujících jízd.

Tento manévr se podle současných pravidel ovšem udělat nedá…
Bohužel ne, protože každý jezdec je nasazen přesně do svého „okénka", což znamená například povinné nasazení Šitery proti Málkovi, a ne třeba Hancocka. To je další věc, která nám silně vadí.

Jaké jsou vaše další argumenty?
Tyto věci se táhnou už od roku 2009, kdy jelo extraligu pět týmů, z nichž jeden v každém kole vždy „stál" a ostatní celky měly možnost si z jeho kádru vypůjčit jezdce s českou licencí. My jsme tento způsob použili a hned následující rok byl zrušen. Když už jsme ho – dá se říci – nepotřebovali, tato možnost se opět povolila zpět. Tady je zřejmé, že plochodrážní extraliga na rozdíl od fotbalu či hokeje není stabilní soutěž. Chápu, že určité věci je někdy potřeba změnit, ale má-li se klub na takovou soutěž náležitě připravit, musí v předstihu několika let dopředu znát pravidla.

Proto jste se rozhodli, že Mšeno v roce 2014 nepojedete extraligovou soutěž, že?
To není přesné. Chtěli jsme pro letošní rok provést radikální změnu, spočívající v návratu mítinků, v nichž budou startovat současně jezdci ne dvou, ale čtyř klubů, a tím by odpadly všechny problémy, jež se nahromadily během posledních pěti let. Byli jsme domluveni se Slaným. Další kluby (Plzeň a Divišov) nakonec do extraligy nechtěly. Na kalendářní poradě pak „cuknul" i Slaný, ale my jsme zůstali na svém – že takový „paskvil" prostě nepojedeme. Podle mě je to nejen plýtvání prostředky, ale i odrazování diváků, pro něž se současný systém dvojutkání stává nepřehledný.

Mšenský tým jel kromě extraligy také první ligu, že?
S naší účastí v této soutěži jsem byl spokojený, byť jsme v ní skončili až na třetím místě, jen horším ziskem pomocných bodů za koalicí Březolupy – Žarnovica. V posledním závodě na pražské Markétě jsme si vypili kalich hořkosti do samého dna.

Jak vypadala mšenská juniorská sezona?
Junioři – to je dlouhodobý problém ve Mšeně. Bohužel ani nevidím „světýlko na konci tunelu". Dám příklad: Pouznar, naše velká naděje, dokázal např. porážet i juniory, kteří teď jezdí stabilně extraligu, dokonce třeba všechny najednou. Bylo znát, že na to má, ale byly to však pouze záblesky. Nedokázal se patřičně soustředit a připravit techniku. Pak se mu tyto nedostatky odrážejí ve výsledcích. Dobře se ukazoval i Růžička, ale jeho výsledky byly ovlivněny velkým osobním problémem při autonehodě.

Nastal v zimní přestávce nějaký pohyb v mšenském kádru?
Protože letos nepojedeme extraligu, povolili jsme Šiterovi start v barvách pražského Olympu na hostování, protože nikomu nechceme bránit při startech ve vyšší soutěži. Souhlas k extraligovému působení má i Jaroš, ale nemám zprávy, že by byl někde domluvený. Spolupráci se Simotou dosud zvažujeme, s Michaelem Hádkem spolupracovat nebudeme. S Danielem Hádkem jsme sice byli předběžně dohodnuti, ale tím, že nejedeme extraligu, by zřejmě jen zabíral místo našim juniorům.

Co tedy Mšeno pojede v letošním roce?
Původně jsme zvažovali, že se zúčastníme německé extraligy. Bohužel jsme už přišli pozdě a některé záležitosti nešly vyřešit tak rychle. Ani pro Mšeno by to neznamenalo lákavou nabídku, protože by se jednalo o daleko více cestování. Místo extraligy se zúčastníme Jadranského poháru, kde budou kromě nás startovat celky Pardubic, Prahy a dále týmy z Chorvatska, Slovinska a Slovenska, Maďaři svou účast ještě zvažují.

Bude Jadranská liga znamenat jen „záchranné lano" při neúčasti v extralize?
Na první pohled by se zdálo, že u „Jadranu" budou enormní náklady například na dopravu, nejdelší destinace je vzdálená 1200 km. Pořadatelé nám však vyšli vstříc, že dva závody v Chorvatsku a Slovinsku jsou na programu během jediného víkendu. Navíc si myslím, že mšenský závod Jadranské ligy bude patřit k vrcholům letošní sezony ve Mšeně. Vždyť na startu uvidíme v souboji o body sedm vyrovnaných dvojic.

Jak reagovali zahraniční jezdci na letošní extraligovou „stopku"?
Největší zklamání zažil „Norbi" Kościuch, který je mnoho let vlastně mšenskou „ikonou". Divil se i Hancock, zaražený byl i Walasek. Bylo dost těžké vysvětlovat, že letos jsme na nejvyšší soutěž rezignovali.

Bude soupiska na obě soutěže stejná?
Ano, všichni jezdci pojedou jak „Jadran", tak i 1. ligu. Mšenskou vestou v nich obléknou Šitera, Jaroš, Jan Holub, Pouznar a Růžička. Zvažujeme i nominaci Ondřeje Smetany, kterého pořád považujeme tak trochu za mšenského borce.

Kolik závodů letos uvidí diváci ve Mšeně?
No, méně, celkem pět – dvakrát 1. liga, jednou přebor jednotlivců, závod juniorů a jeden závod Jadranské ligy. Do obvyklého počtu chybí trojice extraligových podniků. Jen doufám, že fanoušci nezanevřou na mšenskou plošinu, protože návštěvnost ve Mšeně stabilně klesá, zvláště od momentu, kdy se neuskutečnil závod s Divišovem. Všichni víme, že to od soupeře byl jasný „podraz", který posvětil sudí Topinka. Snižuje-li se návštěvnost, začínáme se dostávat i do finančních problémů. Když nepřijde 200 diváků, tak to v kase vidět je.

Můžete nastínit i situaci s klubovými financemi?
Problém má i druhou stranu mince. Příjmy včetně sponzorů se snižují, ale výdaje stoupají. Všechno se zdražuje – počínaje vodou, elektřinou, metylem, olejem či náhradními díly do motorek. Platíme za mobilní WC, poplatky do kalendáře akcí Autoklubu – vše podle hesla: nejdřív zaplať a pak něco dělej.

Jak nahlížejí na letošní sezonu vaši sponzoři?
Pokud se jedná o sportovní výsledky, celá řada z nich chápe, že není každý den posvícení. Nicméně všem vadí neustálé změny pravidel. Ten, kdo se v plošině přímo nepohybuje, se v ní nemůže vyznat. A ten, kdo to zná, je naštvaný, protože vidí, co se děje. Česká plochá dráha hodně hazarduje s přízní svých diváků.

V mnohých internetových diskuzích zaznívá stále silněji názor mnohých fanoušků, kteří touží po návratu extraligových závodů se čtyřmi celky…
Ve špičce výkonného výboru už na toto téma dokonce padla slova o tom, že „ten Grepl měl vlastně pravdu", že se nemělo ustupovat, spíše přepracovat celý systém soutěže. Bohužel ve finále se nic nezměnilo vůbec nic.

Doufáte, že by mohlo dojít ke změně třeba v průběhu letošního roku?
Účet se předkládá vždy na konci sezony, kde se připravuje nový ročník. Musíme si počkat na kalendářní poradu někdy na druhou polovinu listopadu, kde se o všech věcech znovu hlasuje. Má to však háček: Protože letos extraligu nejedeme, nebudeme mít ani hlas, který by pomohl k novému řešení.

V případě, že by se podmínky změnily, uvažovalo by Mšeno o návratu do extraligy?
Samozřejmě a také předpokládáme, že to tak dopadne. Myslím si, že současný stav je dlouhodobě neudržitelný a doufám, že se změní. Nejlepší by bylo, kdyby se do extraligy přihlásilo pět týmů a tři z nich by hlasovaly proti stávající podobě soutěže.

KAREL HORŇÁK