Rodilí Neratovičáci spolu v uplynulém roce absolvovali několik závodů Spartan Race, extrémních běžeckých závodů plných náročných překážek a netradičních úkolů. Na start se postavili jako dvojice, Martin, který celý život při chůzi používá berle, by totiž náročné závody od začátku až do konce sám nezvládl.

První závod s podpůrným týmem

Pro první ostrou zkoušku vlastních sil a schopností si loni na jaře vybrali Liberec. Tehdy šel Richard ještě sám, zatímco Martin měl dvoučlenný podpůrný tým, který mu na trati pomáhal.

„Šel jsem do toho kvůli adrenalinu. A taky z hecu," připomíná Martin, člen kádru sledge hokejového týmu pražské Sparty, florbalista na vozíčku, tanečník a nadšený sportovec. „Začal to Ríši bratr, který předloni přišel s nápadem zúčastnit se po vzoru amerických válečných veteránů závodu Spartan Race," vysvětluje. „Připadalo mi to zajímavé a říkal jsem si, že by se to dalo zvládnout. Až později, jak jsem získával další informace, mi došlo, že to tak snadné asi nebude," říká upřímně.

Chůze? Nezvyk, všude jezdí autem

V první chvíli si totiž neuvědomil, že pětikilometrová trasa těžkým terénem bude pro někoho, kdo není vůbec zvyklý na dlouhé chození, k překonání jen s velkým sebezapřením. „Všude jezdím autem, je to pro mě rychlejší," práská na sebe.

Liberecký závod, který si Martin vybral jako svou první sparťanskou zkušenost, je podle Richarda ideální pro všechny, kdo si chtějí tento druh závodu vyzkoušet, aniž by předtím museli tvrdě trénovat.

„Je to nejschůdnější akce tohoto typu. Letos se tam chystáme znovu," říká muž, který v Neratovicích provozuje centrum funkčního fitness, je zakladatelem sportovního klubu LiveCross, kde se zaměřují na přípravu na adrenalinové a outdoorové sporty, trenérem místních veslařů, zastupitelem a ochotnickým hercem v jednom.

154 závodníků z Mělnicka

„Zahrál jsem si na strýčka Sama, udělal nábor a z okresu nás tam nakonec pojede 154. A ještě dvacet dětí, které budou startovat v rámci vloženého závodu Spartan Kids," dodává s tím, že ani neví, kde se všichni ti zájemci vzali. „Je pravda, že na našich trénincích se za ten půlrok vystřídalo zhruba sedmdesát lidí. Když si pak každý někoho vezme s sebou…" uvažuje.

On sám přitom počítá s tím, že liberecký Spartan Race absolvuje po boku Martina. „Naším cílem je získat letos Trifectu, což je ocenění pro ty, kteří dokončí sparťanské závody ve třech základních kategoriích Sprint, Super a Beast," vysvětluje. „Loni nám to uteklo, Beast na Klínovci jsme totiž museli vzdát," vrací se ve vzpomínkách pár měsíců nazpátek, kdy bez pořádného tréninku vyrazili na trať dvaadvacet kilometrů dlouhého závodu.

Čtyři závody už absolvovali Martin Zikmund a Richard Wiesner společně. Dva z nich, v Bořeticích a v Maďarsku, úspěšně dokončili, závod kategorie Beast na Klínovci a první ročník zimního Sprint závodu v Jasné musel Martin vzdát.

Bolest vystavila stopku

Jak se však ukázalo, bez pořádné přípravy se závod dokončit nedal. „Zhruba na čtrnáctém kilometru jsem ucítil velkou bolest v lýtku. Ještě dva kilometry jsem zkusil jít, ale pak jsem nechal zapracovat hlavu a ukončil to. Řekl jsem si NE a poslal Richarda do cíle samotného," vypráví Martin.

Dnes, po několikaměsíční tvrdé dřině v tělocvičně pod Richardovým nekompromisním vedením, je přesvědčený, že letos nejtěžší závod dokončí. „Cítím na sobě, že jsem zesílil. Začal jsem hodně trénovat chůzi, kilometr ujdu za deset až patnáct minut. Přibral jsem, nabral jsem svaly," říká a Richard hned přidává: „Už má zakázáno dál přibírat, protože já pak trpím," směje se.

Pětaosmdesát kilo na zádech

V závodě jsou totiž úseky, kdy Richard bere Martina na speciální postroj na záda a kus cesty ho nese. „Postroj, který jsem měl loni, vážil dvacet kilogramů. Plus k tomu těch šedesát, co má Martin, a něco váží i voda, takže jsem měl na zádech třeba pětaosmdesát kilo. Letos si musím sehnat lehčí postroj, každé kilo je znát," vysvětluje. Richard je navíc po operaci ramene a má za sebou pětiměsíční tréninkové manko, které nyní musí dohnat…

Oba mladí muži jsou nadšenými sportovci, kteří však tréninky a přípravu na závody berou jako rutinu a běžnou součást svých životů. O to víc je těší, když vidí, že jejich aktivita přesvědčila další lidi, aby se zvedli z pohovek a začali sportovat.

Pokud se chcete dozvědět víc o jednotlivých závodech Spartan Race, kterých se Martin zúčastnil, navštivte jeho osobní stránku www.martin-zikmund.cz.

Co je Spartan Race?- Jde o jeden z nejpopulárnějších překážkových závodů na světě. Založil jej Joe De Sena v USA v roce 2010 a brzy poté se rozšířil do celého světa.
- Závody mají několik úrovní, které se odlišují především svou délkou a počtem překážek. Jedno z hlavních pravidel říká, že závodník nikdy nesmí dopředu znát trasu závodu. Jediné, co ví, jsou orientační parametry podle úrovně, které se účastní.
- Má tři základní úrovně nazvané Sprint, Super a Beast. Další úrovně (Ultra Beast a Death Race) jsou nadstavbou těchto úrovní a obvykle je na nich závodník vystaven extrémní zátěži. Nejkratší verzí závodu je Sprint, jeho trasa měří pět a více kilometrů a nachází se na ní nejméně 15 překážek. Závodníci trať absolvují v rozmezí 30 minut až 2 hodiny. Střední úroveň, to jsou závody s označením Super. Jejich trať je dlouhá přinejmenším 13 kilometrů s minimálně 21 překážkami. Časy závodníků se pohybují mezi 80 minutami a 3 hodinami. Nejobtížnější variantou závodu je Beast. Tento závod je minimálně 20 kilometrů dlouhá a závodníci na trati musejí překonat přinejmenším 26 překážek. Časy se pohybují mezi 3 až 5,5 hodinami. Závodníci, kteří v jednom roce úspěšně dokončí všechny tři úrovně závodu, získávají ocenění Trifecta.
- Na trati se nachází řada přírodních a umělých překážek, které musí závodníci překonat. Pokud závodník překážku nezvládne, obvykle dostane jako náhradu trest v podobě vykonání 30 takzvaných angličáků, což je kombinace dřepu, kliku a výskoku. Závodníci se na trati mohou setkat například se šplhem po laně, přeskokem vysoké stěny, horolezeckou stěnou, přeskokem přes oheň, s plazením pod ostnatým drátem, nošením břemene, hodem oštěpem, ručkováním po horizontálním žebříku, s převracením velkých pneumatik, balanční chůzí po kůlech nebo s vytahováním břemene na kladce.
Zdroj: Wikipedie