Jak by se dala celkově zhodnotit letošní vinařská sezona?
V průběhu léta to vypadalo velice dobře. Měli jsme až třítýdenní náskok proti normálnímu průměru. Konec srpna a pomalejší září ale přispělo k tomu, že co se vývoje a cukernatosti týče, jedná se vlastně o vcelku normální ročník.

To mě zaráží. V poslední době se hodně mluvilo o tom, že letošní vína budou velmi ceněná ročníková?
Řekl bych spíš, že je to mediální bublina, která se objevuje zjara a v létě velmi často. Je to většinou tak, že všichni chtějí slyšet: ano, letošní ročník bude vynikající. Já se spíš držím rčení nechvalme dne před večerem. Jaké víno bude, se dá říci, až když je sklizeň doma.

Závěr sezony tedy může hodně změnit?
Velkou roli ve vývoji hraje právě srpen a září. Pokud hodně zaprší, natlačí se hrozny vodou, praskají a začnou velmi brzo hnít, k tomu všemu se ještě naředí vodou. Například letos jsou pozitiva ve směru cukernatosti, která byla u některých odrůd vyšší. Negativní stránkou bylo, že v nepravou fázi pršelo a hrozny začaly hnít tam, kde jsme mysleli, že to bude v pořádku.

Kterým odrůdám tedy letošní počasí prospělo?
Průběh počasí v druhé půlce září hodně prospěl bílým odrůdám všeobecně, kde se dosáhlo pomalého dozrávání. Prakticky tedy pomalu dozrávaly a neztrácely aromatické látky.

Jak byste charakterizoval mělnická vína, například v porovnání s moravskými?
U mělnických vín je možná výhoda, že jsou pěstovány v severnější oblasti, která znamená pro vývoj především bílých vín pomalejší dozrávání. Dalo by se tedy říci, že je zde přímočařejší, ovocitější a svěžejší projev odrůdovosti. Mělnická oblast má také vápenitou půdu, která je dobrá pro burgundské odrůdy. Stejně ale hlavně záleží na tom, jakou kdo odvede práci na vinici a dokáže zpracovat vypěstované hrozny. Tedy jak přenese kvalitu z vinohradu do lahve.

Jak byste okomentoval vývoj vinařství v České republice za posledních pět let? Například jaké změny pro vás přinesl vstup do Evropské unie?
Vše je stále víc o byrokracii, ale myslím, že firmy, které byly silné v kramflecích před vstupem do Unie a dokázaly si vybudovat svou pozici, jsou nadále velkými hráči. Každopádně ale vína u nás potřebují větší propagaci za pomoci státu. Špaček s korkem na zobáku v televizní reklamě není zrovna adekvátní k tomu, aby prezentoval české a moravské vinařství.

Je s přísunem velkého počtu vín z ciziny obtížné se prosadit?
V současné době se sem dováží prakticky cokoli za jakékoli peníze a to nejen z Unie, ale z celého světa. Trh přitvrdil a každý se musí snažit sám za sebe, aby obstál nejen u nás, ale i v zahraničí. Každý, kdo pracuje ve vinařství nebo zemědělství vůbec, se s tím musí srovnat.

Takže ostřejší lokty a větší reklama?
Určitě je zapotřebí se více ukazovat. Ať už přes prospekty nebo pořádání většího počtu degustací. To ale slouží k prospěchu věci každého vinařství. Na to, že pouze každá šestá vypitá láhev u nás je česká, máme před sebou ještě kus práce.

Každá šestá láhev je podle vás málo?
Tak určitě by bylo lepší, kdyby to byla, dejme tomu, každá čtvrtá nebo pátá. To ovšem nezáleží jen na celorepublikové propagaci. Každý vinař se musí snažit dostat své víno mezi lidi.

Řekl byste, že se u nás situace s konzumací kvalitních vín zhoršuje, nebo zlepšuje?
Myslím, že je to čím dál lepší. Například na Mělnické vinobraní, přestože je to spíš buřto-pivobraní, chodí stále víc a víc lidí, kteří se ptají a zajímají se. Dokonce se tam i více vína prodá a lidem už není lhostejné, co pijí. Dříve se stávalo, že k nám chodili lidé, kterým bylo jedno, jaké víno si koupí, zajímavý pro ně byl nákup alkoholu za nízkou cenu, ale tohle se již pomalu stává minulostí. Zákazníky zajímá příběh vína od sazenice, lokality, kde hrozny zrály, až po osobnost vinaře. Ten, kdo vyhledává víno jako alkohol, se spokojí s nákupem v hypermarketu a příběhy ho nezajímají. A je to vlastně dobře, krásné věci si zaslouží majitele, který jim rozumí a dokáže je ocenit a to platí i o víně. Zájem lidí je mimo jiné vidět například i na Mělnickém koštu, který se letos konal podruhé ve Svatováclavské ulici. Už by bylo potřeba více místa, protože přišlo hrozně moc lidí.

Existuje ve vinařství nějaký módní trend?
Lidi se hodně drží stálých odrůd. My máme například mezi novinkami Labín, což je bílé víno udělané z červených hroznů. Nové nebo obnovené věci, které se dříve dělaly a už se na ně zapomnělo, je potřeba dostat mezi lidi.

Na jaká vína se specializujete ve vašem vinařství?
Spíše bílá. Mám rád burgundské odrůdy, mám rád ryzlinky. V tom bych chtěl být větší a větší.