Pyšnit se etickým kodexem firmy se stalo módou. Podnikatel si tak ale může také jen alibisticky vylepšovat image. Je přece snadné formálně se zavázat, že bude dodržovat zákony a chovat se ke spotřebitelům i k obchodním partnerům podle obecně chápaných principů slušného chování. Z obecného závazku pak často zbývají jen sliby.

Nadpoloviční většina českých spotřebitelů však etickým kodexům nevěří a při volbě firmy se také nezajímá, zda nějaký kodex má či nikoli. Koncem loňského roku to ukázal průzkum Spotřebitel.cz. Toto neziskové sdružení proto s finanční podporou EU založilo Registr etických dodavatelů. Na adrese http: /etika.spotrebitel.cz se tak zdarma zaregistrované firmy mohou přihlásit k vlastnímu etickému kodexu nebo také ke kodexu Spotřebitel.cz. Podstata registru i jeho odlišnost od obdobných projektů tkví v tom, že zavádí zpětnou vazbu od spotřebitelů. Lidé totiž mohou prostřednictvím fóra a spotřebitelského ratingu hodnotit, jak podle jejich zkušeností ta či ona firma dodržuje své závazky.

O registr se proto zajímají i subjekty, které rozhodují o zadávání veřejných zakázek. Spotřebitel může prostřednictvím Registru nejenom vyjádřit vlastní názor, ale také zjistit zkušenosti ostatních spotřebitelů a využít získané informace při dalších nákupech. Naopak, firmy mohou na připomínky spotřebitelů reagovat a případná nedorozumění vysvětlit. Registr etických dodavatelů tak firmám, které to myslí vážně s podnikatelskou etikou, poskytuje citelnou konkurenční výhodu.

Na nedodržování firemních etických kodexů si má posvítit také nová evropská směrnice o nekalých obchodních praktikách. Zákonodárci ji mají do české legislativy zahrnout nejpozději letos v červenci.