Podnikatelé, kteří zakládají či rozšiřují podnik, stojí zpravidla před otázkou takřka hamletovskou. Koupit sklad či výrobní halu, nebo je najmout? Z analýzy realitní společnosti AAAIndustry.cz, která se specializuje na komerční nemovitosti pro podnikání, vyplývá, že podnikatelé v celém Česku otázku řeší výrazně jinak než jejich kolegové v zahraničí. Češi si raději výrobní haly nebo skladovací prostory kupují či sami staví. V zahraničí si je firmy naopak pronajímají.

„Podle mne je to dáno historicky. Část českých manažerů stále žije ve stereotypu, že výrobní firma musí vlastnit výrobní prostory a všechna další potřebná aktiva. Doba se ale změnila a ekonomický tlak je jednoznačný. Čím větší dlouhodobý profit dokáže firma vytvořit s co nejmenším množstvím vázaného vlastního kapitálu, tím je lepší její management.

Nemovitosti obecně jsou drahé a váží tedy množství kapitálu, který je možné využít efektivněji jinak,“ uvedl ředitel AAAIndustry.cz Přemysl Vávra. Podnikatele ve středních Čechách a jejich firmy přitom nákup nemovitostí zatěžuje. Jejich ceny totiž trvale rostou. Výrobní haly a skladovací prostory letos podraží asi o osm procent. Cena pronájmů se přitom v průměru nezvýší, a v některých místech bude dokonce klesat.

Podle Vávrových předpokladů platí pro rozhodování o koupi a pronájmu výrobních a skladovacích prostor velmi prosté pravidlo. „Jde-li o zavedenou firmu mající volné finanční zdroje, působící ve stabilním odvětví, kde nelze předpokládat výrazný růst tržního podílu či celého trhu, rada zní koupit nebo stavět,“ uvedl. Vlastní prostory pak představují známku stability.

Pronájem je podle Vávry naopak výhodný pro expandující firmy, působící na rychle rostoucím trhu. Rozsah pronajatých prostor je ve většině případů možné pružně přizpůsobovat rostoucím potřebám společnosti.

Ale hlavně: „Nájem nemovitosti neváže finanční prostředky, které firma může efektivněji použít pro financování svého růstu. Pronájem prostor také snižuje celkové riziko podnikatelského záměru. Pokud se totiž v dané lokalitě nedaří, je mnohem jednodušší podnikání ukončit či přenést někam jinam,“ dodal Vávra.