Původní plavidlo Götheborg, obchodní loď patřící Švédské východoindické společnosti, se potopila již v roce 1745. I přes to, že ztroskotala v řece Göta nedaleko přístavu ve městě Götheborg, ji potapěči objevili teprve až v osmdesátých letech minulého století. Přesná replika s názvem Götheborg II v současnosti hrdě kotví ve vodách Stockholmu. V dubnu 2022 pak vyrazí ze Švédska na trasu, kterou absolvovala její stará jmenovkyně.

Zatím jde jen o vizualizaci, už za pár let se ale podobný výjev má stát skutečností. Švédský startup plánuje pravidelné lety vzducholodí nad Severní pól. Šestnáctka cestujících si užije luxus v oblacích, vybavení stroje bude připomínat luxusní jachtu.
Vzducholodí až na Severní pól? Za unikátní zážitek zaplatíte pět milionů

V plánu jsou zastávky v Londýně, Lisabonu, Palmě na Mallorce, Athénách, Alexandrii, Džibuti, Maskatu, Čenaji, Singapuru, Ho Či Minově Městě, Hongkongu a Šanghaji. To vše však bude záležet na počasí, které na takových cestách vždy hraje zásadní roli.

Trasa vyžaduje průplav Suezským průplavem. Ten se tento rok nechvalně proslavil groteskní nehodou nákladní lodi Ever Given, která na více než týden uvízla v průplavu a omezila tak celosvětovou dodávku zásob.

Pokud vše půjde podle plánu, plavidlo Götheborg II do Šanghaje dorazí v říjnu roku 2022.

Loď ukotvená ve Švédských docích má v současnosti na 80 členů posádky. Na každé zastávce pak na palubě přibude kolem 50 nových párů pomocných rukou. To znamená, že jich na konci cesty bude na 600 – ti všichni se budou snažit plavidlo bezpečně dopravit do Asie.

Teprve devatenáctiletá Zara Rutherfordová se v těchto dnech pokouší obletět svět. Letí v československém stroji Shark, vyrobeném v Senici na Slovensku. Na snímku odlet Zary Rutherfordové se Sharkem ze senického letiště.
Chtěli vyrobit sen každého pilota. Nyní československé letadlo letí kolem světa

„Cílem cesty je posilnění švédsko-asijských obchodních vztahů a propagace potřeby inovativních řešení pro více udržitelný svět,“ uvedl pro CNN Travel zástupce plavidla Götheborg II. „Expedice má za úkol pozvednout švédské inovace a podniky jakožto důležité a nezbytné součásti řešení směrem k našemu cíli, tedy vytvoření udržitelné budoucnosti.“

Propojení milosti s přítomností

Jedna z hlavních výzev znovupostavení plavidla Götheborg bylo nalezení stejného dřeva a nástrojů jako v 18. století.

Svého času bylo plavidlo Götheborg největší dřevěnou lodí, která brázdila moře. Tým, který stavěl její repliku však nechtěl, aby šlo o její moderní interpretaci. Raději strávili delší dobu hledáním správných materiálů a nástrojů, jen aby byla kopie co nejpřesnější.

Tak, jako její předchůdce, Götheborg II měří 58,5 metrů na délku, je široká 11 metrů a vertikálně měří 47 metrů, přičemž dokáže dosáhnout rychlosti až 11uzlů. Vybudovat ji trvalo více než dekádu.

Původní plavidlo vlastnila Švédská východoindická společnost, která byla vytvořena pro budování vztahů mezi Švédskem a Asií, zejména pak Čínou. Společnost fungovala v letech 1731 až 1813, Švédi ji mohou vděčit za produkty z Číny jako například čaj a rýži, které přivezla do země jako zcela první.

Příprava na misi Inspiration4
Čtyři amatéři ve vesmíru. Tři dny na oběžné dráze. To je mise Inspiration4

Název plavidla, Götheborg, mu podle CNN velmi slušel. Město Götheborg se nachází na švédském pobřeží, což z něj činí skvělý vstup i výstup pro plavidla. V 18. století byl Götheborg centrem obchodu a vyrostl až do rozměrů druhého největšího města v zemi, kterým je až dodnes.

I dnes, o více než 200 let později, se v moderním městě zrcadlí střípky této doby. Například bývalé sídlo Švédské východoindické společnosti je dnes městským muzeem.

Švédská východoindická společnost znovu vznikla v roce 1993, tentokrát s poměrně odlišným cílem. Místo cílení na obchod se v současnosti zaměřuje na podporu průmyslu budování švédských lodí.