„Navazujeme na činnost amatérských divadelních spolků, která sahá až do 19. století. Vznik Scény je spojen s osudem jiného divadelního souboru. 19. listopadu 1930 se členové Divadelního odboru Sokol rozhodli tento odbor rozpustit a založit nový samostatný Divadelní spolek Scéna. Důvod pro toto rozhodnutí je zaznamenán v jednatelské knize Scény. Členové se cítili být omezováni vedením Sokola, chyběla jim dostatečná podpora,“ popisuje členka DS Scéna Helena Plicková. Mimochodem jednatelskou knihu má soubor stále ve své knihovně.
Současní divadelníci jsou podle Plickové nejvíce pyšni na své divadelní předchůdce. „Bez nich bychom neměli naši pověstnou klubovnu, kterou jsme si pak svépomocí upravili na malé divadlo, ve kterém zkoušíme, hrajeme, pořádáme festival, slavíme společně narozeniny. Její genius loci je nepopiratelný a její atmosféra způsobuje, že se do ní diváci i moc rádi vrací,“ vypráví produkční a herečka.
Klubovnu postavili sami divadelníci a když se pak po roce 1989 Scéna vymanila z Kulturního a společenského střediska Vltava a stala se samostatným sdružením, převzala zásadní význam v jejich působení.
Jako jediní dnes pamatují stavbu Maruška a Rudolf Brázdilovi. „Nebýt jich, ani bych nepřišla na nápad zpracovat historii spolku ve své bakalářské práci,“ přiznává Plicková. Díky tomu jsou zaznamenány i dvě situace odehrávající se za totality.
První je spojená s inscenací Sestup Orfeův, která se dostala na Jiráskův Hronov. Bohužel politickou mocí bylo představení na vrcholné amatérské přehlídce zakázáno odehrát a soubor musel Hronov opustit. „Důvod? Kralupští divadelníci si souhlas autora s inscenováním této hry zařídili sami. Tennessee Williams jim poslal souhlas v dopise poštou. A to se dotklo vyšších politických pater, která to vnímala jako obcházení systému a projev sympatie k Západu,“ vysvětluje Helena.
Druhá událost se již osobně dotkla samotných herců a jejich životů, konkrétně právě Rudolfa Brázdila, tehdy učitele. Po představení od Voskovce a Wericha Ceasar v roce 1969 byla inscenace nejen zakázána, ale hlavní představitelé byli vyhozeni z práce a museli se do konce komunistického režimu v Československu živit podřadnou prací.
Ale soubor nyní žije hlavně přítomností. Po covidu se jeho činnost zase rozjíždí. Nyní se chystá na účast na krajské přehlídce Divadelní tříska 2022 v Praze s hrou Central Park West od Woodyho Allena. „V listopadu 2021 jsme odpremiérovali inscenaci Máma říkala, že bych neměla, se kterou budeme hostovat v legendárním Činoherním klubu 27. března,“ prozrazuje Plicková.
DS Scéna se kromě vlastní tvorby angažuje i v komunitním životě v Kralupech. Dvacet let pořádají divadelníci dva festivaly, Za Vodou a Scénafest. „Ten červnový, Za Vodou, máme venku, v našem šapitó, dole u vody,“ říká Plicková.
S městem se podle ní nyní chystají na kabaret, ve kterém upozorní na podvody šmejdů a kyberšikany převážně seniorů. „Oslovilo nás přímo město, ve spolupráci s Odborem sociálních věcí, školství a kultury připravujeme kabaret v rámci programu prevence kriminality. A tohle nás nesmírně těší,“ uzavřela.