Veltruský zámek s unikátním historickým parkem se spoustou letitých stromů navštívil poprvé před šestatřiceti lety. A od školního výletu už Kamil Kristen Brzák na okouzlující Veltrusy nikdy nezapomněl. Dokonce je začal sbírat na pohlednicích. Vytvořil tak nejucelenější sbírku bezmála tří set pohlednic s motivy oblíbených Veltrus.

Jak dlouho už pohlednice sbíráte?
Už je to dvacet let.

Co vás k tomu přivedlo?
Mám velice rád zámek ve Veltrusech. Takže, jakmile jsem zjistil, že i Veltrusy jsou na starých pohlednicích, hned jsem navštívil burzu u Nováků ve Vodičkově ulici a poohlédl se po prvních kouscích.

Proč jste se zaměřil právě na Veltrusy?
Protože miluji 18. století a celý zámecký areál mně učaroval svoji architektonickou plností a atmosférou. Místo není dotčené moderní dobou, má stále tu náladu, kterou popisoval ve svých básních Jaroslav Vrchlický. Je to místo, kde se dá snít. Je to domov mé duše.

Vím, že sbíráte i pohlednice s mělnickými motivy…
Mělník je kouzelný. Hlavně panorama se zámkem a kostelní věží, soutok Labe s Vltavou nebo hořínský zámecký park.

Sbíráte také jiné pohledy než jen těchto dvou měst?
Ano. Sbírám Prahu, Karlovy Vary, zámky a žánrové pohlednice.

Kde to všechno sháníte?
Ponejvíce na sběratelských burzách.

Máte ve sbírce nějakou nejmilejší, zajímavou pohlednici?
Je jich víc. Jsou to pohlednice, které když se dají proti světlu, tak změní svůj vzhled. Je to neskutečné umění těch, kteří tento druh vyrobili. Dnes by s tím měli tiskaři dost práce a troufám si říci, že by to ani nezvládli.

Jak dlouho se vlastně pohlednice používají?
První se objevovaly už od sedmdesátých let devatenáctého století. Vůbec první soukromá pohlednice s poštovní známkou na světě byla odeslána v roce 1840. Odesilatel-Angličan ji poslal sám sobě.

A kdy si mohli lidé pohled v obchodech zakoupit?
Až o bezmála třicet let déle, kdy přišel na svět korespondenční lístek a s ním i sériová výroba. Stál tehdy jen dva krejcary a za první měsíce se ho prodalo kolem tří milionů. Potom už se začaly objevovat pohlednice s přítiskem obrázku. V roce 1885 byla na světě první miliarda pohlednic.

Hovoří se o takzvaném Zlatém věku pohlednic, kdy to bylo?
Zlatý věk pohlednic byl od roku 1898 až do první světové války. V té době se do oběhu dostaly nejkrásnější, nejkvalitnější a žánrově nejpestřejší pohlednice všech dob.

Jsou všechny papírové nebo i z jiných materiálu?
Na výrobu pohlednic a jejich prvků se používalo dřevo, plast, kov, skleněná drť, textil, zlatá a stříbrná folie i lidské vlasy, obvykle jako dekorace hlav žen a dívek.

Jaký je rozdíl mezi pohlednicí například z konce 19. století a tou nynější?
Určitě v tisku, materiálu a jeho kvalitě či hodnotě. Dříve se používaly vzácnější techniky jako například litografie, kdy bylo možné z jedné předlohy vyrobit jen pár kousků. Pohlednice se také kolorovaly a to ručně nebo se šablonou. A to právě ve Zlatém věku pohlednic. Pak už se materiál horšil.

Bylo tedy asi hodně druhů…
To ano. Vzhledově upravené byly pohlednice plastické, reliéfní jako obdélná gramofonová deska se zvukem zvířat, mechanicky pohyblivé, skládací a různá leporela. Velmi zajímavé jsou takzvané pohlednice „Proti světlu“, které při přiložení ke světelnému zdroji částečně a někdy i úplně měnily svůj vzhled.

Určitě jste si texty na pohlednicích četl. Co vás nejvíce zaujalo?
Určitě zajímavá oslovení a adresy, což je doklad o tehdejší kultuře slova. Jinak jsou to texty o lásce, přátelství a různé pozdravy z výletů, z nichž na člověka dýchá úžasná staročeština. A pak také tajné texty pod známkami, o kterých věděl jen odesilatel a adresát.

Oslovení a adresy z pohlednic na přelomu 19. a 20. století
Spanilomyslná slečna Mařenka Slušná, Vehlovice.
Jeho vysokoblahorodí, Slovutný pán, pan PhDr. Jos. Bernard, c.k. vládní rada a velezasloužilý ředitel českého gymnázia.
Vysocevážený Pán, pan MUDr Josef Káš.
Ctěná slečna Mařenka Deutschová, ve stánku sodovky na hlavní cestě v městském sadě v Praze, Království České.

Texty ukryté pod nalepenými poštovními známkami
Ve čtvrtek ve 1/4 9 pod nádražím. Můžete? Líbá Pepek.
Miluji Vás upřímně z lásky věrné. Posílám mnoho hubiček.
3 pusy, 100 pus, 500 pus, 100000 pus, maš jich dost? Já Ti pošlu ještě.
Stýská se mi po Tobě, je mi tak smutno, tak hrozně smutno.
Mezi slovy padlo i slovo ..milovati…!

Takže si tímto způsobem mladí sjednávali schůzky?
Přesně tak. Sdělovali si tak místa a časy setkání nebo si vyznávali lásku.

Vraťme se ale k Veltrusům. Mohou lidé vaše pohlednice spatřit na nějaké výstavě?
Pořádal jsem už dvě výstavy na zámku Veltrusy. Pochopitelně bych byl rád, kdyby byla nějaká stálá výstava, ale z komerčního hlediska je to problém. Přesto věřím, že se to někdy podaří v rámci větší expozice například mé sbírky starých psacích strojů. A něco jako malá výstavka a historie pohlednic o veltruském zámku je na stránkách: stare.pohlednice.sweb.cz

Je sběratelství pohlednic finančně náročná záliba?
Dříve ne, ale pokud chce člověk kvalitní a staré pohlednice, pak ano a někdy i dost finančně náročná záliba.

Jaké jsou nejdražší?
Především takzvané pohlednice z budoucnosti, nebo jiné kolážové z přelomu století či pohyblivé. Dále pak také zaniklé vesničky, hospody, ulice, nádraží. A ty mohou být i mladší, třeba do padesátých let 20. století.

Vydal jste nějakou publikaci o pohlednicích nebo o tom uvažujete?
Zatím opravdu jen uvažuji. Možná spíš bude prezentace jen ještě lepší formou na internetu.

Vím, že vydáváte své pohlednice…
Ano. Sám je navrhuji či fotím. Někdy používám i motivů ze starých pohlednic a tím propaguji onu starou krásu. Na veltruském zámku je k dostání asi deset takových pohlednic.

Kolik pohlednic jste vydal?
Zhruba čtyřicet kousků.

Kamil Kristen Brzák
Je mu 50 let, žije v Praze. Pracuje jako výkonný ředitel Společnosti Regio Štiřín. Je ctitelem umění, 18. století a velkým obdivovatelem Oldřicha Nového a Vlasty Buriana. Je také velkým milovníkem a partnerem veltruského zámku. Od roku 1990 podniká v oboru kancelářská technika, propagace, vydavatelství pohlednic. Píše odborné články a pořádá výstavy v oboru historických psacích strojů. Jeho zálibou je fotografování zámeckých parků a objektů.