Netají, že pohledy metropole čili městského regionu a středních Čech jakožto regionu „venkovského“ se v řadě věcí liší. I zásadně. Týká se to třeba názorů na budoucnost rozvojových ploch v okolí hlavního města. Primátor Zdeněk Hřib (Piráti) nicméně věří, že u všech společných témat se lze nakonec prodiskutovat ke shodě. „Neviděl bych to tak, že by existoval nějaký problém, kde by to bylo „zabetonované“ tak, že by se v jednání nedalo pokračovat,“ řekl Deníku.

O ožehavých problémech, kde se se obě strany skutečně zásadně neshodnou, však radní na pondělním setkání ani nejednali. Nápad na zavedení mýta v Praze odbyli konstatováním, že v tomto volebním období není aktuální – a jakémukoli řešení by musely předcházet jednání v rámci Asociace krajů ČR i změny legislativy.

Hřibovým plánům na vybudování nové nemocnice v Letňanech, což středočeské hejtmanství vnímá jako hrozbu pro vlastní nemocniční síť, se diskuse vyhnula rovněž. Primátor si nejprve musí ujasnit s premiérem Andrejem Babišem (ANO), kam se vlastně posunuly plány na využití letňanských pozemků; dosud také není jasné, jaké zdravotnické zařízení by se tam vlastně mělo chystat.

Zda nemocnice, nebo traumacentrum – či nakonec vůbec nic. Mimochodem – zdravotnictví se má stát jedním z velkých témat příštího společného jednání radních. V tom, že je s těmito schůzkami třeba pokračovat, jsou obě strany zajedno. Znovu se tedy sejdou do půl roku.

Ilustrační foto.
Lepší třídění odpadů mají podpořit tři miliony

Možnosti spolupráce se podle Hřibových slov rýsují hlavně v oblastech územního rozvoje, dopravy a kultury, respektive cestovního ruchu. Z pohledu občanů nejviditelnější by plody vzájemné součinnosti mohly být vidět v oblasti dopravy.

Třeba prodloužení tramvajové tratě do Zdib na Praze-východ by se mohlo začít budovat v roce 2023. Avšak o tom, že Středočeši tlačí ještě na linky pražských tramvají, jež by jezdily také na prahu-Západ, a to do Průhonic a Jesenice, zatím mluví už pouze hejtmanka; připouští navíc, že v případě Jesenice netáhnou za jeden provaz ani představitelé kraje a města.

Volání po rozvoji železnice, kterou staví stát prostřednictvím Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), pak obě strany mohou na svém území alespoň podpořit. Třeba Praha přispěla na vznik projektové dokumentace pro budování nových zastávek na území hlavního města, což přinese užitek obyvatelům obou regionů.

Přes Prahu dokonce mají do středních Čech přijít i peníze na budování parkovišť P+R, kde lze nechat auto a dál pokračovat veřejnou dopravou. Také jejich výstavba je společným zájmem metropole i kraje, Pražanů i Středočechů. Přispívá se na ně i z prostředků ITI – integrovaných teritoriálních investic, což jsou peníze od Evropské unie spravované Prahou.

Hejtmanka Jermanová však připomíná: Středočeši budou požadovat, aby i hlavní město budovalo na svém území další parkování P+R. Upozornila také, že kraj v této oblasti musí úzce spolupracovat s obcemi – a není jednoduché získat pro parkoviště pozemky. Hodně si slibuje od spolupráce se SŽDC a Českými drahami, vlastnícími množství pozemků v okolí nádraží.

Ilustrační snímek
Zimní změny grafikonu vlaků jsou hotové už teď v létě
Zdravotnická záchranná služba. Ilustrační foto.
Maléry při práci, sportu, nehodách i v opilosti. Tak vidí prázdniny záchranáři