Ze slov Mirky Kremrové ze Středočeského inovačního centra přitom plyne, že představy, že právě zde by se mohly zrodit technologie budoucnosti, jež jednou budou sloužit na celé planetě, nejsou nadnesené. Už dnes totiž senzory značky, jejíž týmy zde bádají nad dalšími zlepšeními, používají výrobci známých značek aut; nejméně jeden prý obsahuje každé čtvrté z vozidel vyráběných na světě. A středočeské vývojové centrum se zaměřuje na to, co určitě bude žádané: vedle pokročilých asistenčních systémů také na třeba na rozvoj nízkoemisní mobility.

Ilustrační foto
Praha cestujícím ruší přední dveře. Střední Čechy nikoli

Schopnost auta zaparkovat bez zásahu řidiče, bezpečně zastavit ve chvíli, kdy elektronika ve vozidle vyhodnotí konkrétní situaci jako hrozbu nárazu nebo systémy schopné rozpoznat únavu řidiče vedoucí k tomu, že jízdě nevěnuje dostatečnou pozornost – to vše je dnes už známé. Pořád však jde jen o počátek cesty, po níž se pouštějí výzkumníci pracující na vývoji pokročilých technologií pro automobilky. V pražském výzkumném centru vznikají a přímo u Milovic se při praktických zkouškách, prováděných i ve vyšších rychlostech, zdokonalují kamery, radary nebo laserové a ultrazvukové senzory; zařízení, která řidičům pomáhají už dnes. A jednou snad plně nahradí šoférovy oči i další smysly – a v kombinaci s dalšími technologiemi dokonce celého řidiče. Je třeba docela kumšt naučit elektroniku poznat, kdy je vozovka mokrá – a to se už podařilo. Rozvíjejí se však i další nápady. „Reagujeme na celosvětový trend elektrifikace a digitalizace vozidel,“ pochlubil se generální ředitel vývojového centra Valeo Leoš Dvořák.

K nejnovějším úspěchům patří třeba uplatnění řady senzorů z českého vývojového centra v prototypu autonomního droida na elektrický pohon, určeného pro samostatnou práci při rozvozu jídla ve městech. A to, co se podařilo vytvořit pro pohyb droida v městském provozu, má najít i uplatnění v běžných vozidlech. „Již dnes pracujeme na integraci našich senzorů do autonomních vozidel taxislužby,“ představil Dvořák další plány.

Ukázalo se, že čáp má starší zranění na levé noze, kde došlo k částečné amputaci.
Čáp sjel na koupališti po toboganu. Opeřence z vody zachraňoval plavčík

Podobné pokroky Středočeské inovační centrum pozorně sleduje – a nejen proto, že novinky výzkumného programu chce prezentovat v expozici inovátorů Středočeského kraje na veletrhu Týden inovací ČR, který od 29. září bude hostit pražské Forum Karlín. Inovační centrum reprezentuje i kraj, na jehož pozemcích polygon u Milovic vznikl – v oblasti bývalého vojenského letiště Boží Dar – a podepsáním memoranda o spolupráci se společnost Valeo před dvěma roky zavázala investovat do rozvoje lokality sto milionů korun během deseti let. Testovací polygon se totiž významně rozroste, aby nabídl zázemí pro prohloubení spolupráce s technickými univerzitami z České republiky na vývoji technologií využívajících prvky umělé inteligence.