Vedle této půlmiliardy, u níž hejtmanství vlastně hraje roli jakéhosi pošťáka, jehož úkolem je peníze doručit, kraj přispívá na osobní dopravu na železnici také ze svého rozpočtu. V něm je k tomuto účelu vyčleněna částka převyšující miliardu a čtvrt: 1 306 735 800 Kč. Dohromady se tak jedná přibližně o 1,8 miliardy. Vlaky Českých drah za tuto částku podle aktuální informace letos po kraji ujedou téměř 15 milionů kilometrů. V únoru hejtmanství uvádělo, že se bude jednat o 15,984 milionu vlakokilometrů – s tím, že jich bude o 600 tisíc více než loni.

„Jde o pokrytí ztrát, které vyplývají ze služby veřejné dopravy,“ konstatoval v pondělí k příspěvkům pro dráhy radní pro oblast dopravy František Petrtýl (ANO). „Část z nich zaplatí Středočeský kraj, na úhradu další části využijeme účelovou dotaci,“ vysvětlil, jak se na ztrátový provoz vlaků skládají peníze od kraje i státu.

Podobným způsobem se připlácí rovněž na provoz autobusů, jejichž linky i konkrétní spoje na nich kraj objednává u jednotlivých dopravců. V případě autobusů je častější, že na jejich provoz posílají peníze také některé obce (pokud chtějí obslužnost v rozsahu větším, než objednal kraj; typickým příkladem bývá třeba přání, aby autobus zajížděl do některé osady).

Ilustrační fotografie.
Na většinu cykloprojektů v kraji dotace nezbyly