Detailněji novinky představuje Miloš Trnobranský, jenž v Aeru působí jako hlavní konstruktér strojů L-39, L-59 a právě L-159: „Vyvinuli jsme nové křídlo a integrální nádrž, která zejména dvoumístným konfiguracím zvyšuje dolet. Umožní také zvýšit počet využitelných závěsníků na křídle letadla.“

Ilustrační foto.
Z lesů mizí dřevo. Klády hlídají čipy i fotopasti

Pokud jde o avioniku, v plánu má firma integrovat zcela přepracovanou elektroniku a technologie přesných zbraní proti pozemním cílům. „Modernizací chceme zákazníkům zajistit dlouhodobé a efektivní využití letadla,“ shrnul Trnobranský, co mají přinést aktuální změny. Výrobci by měl tento stroj také otevřít cestu na nové trhy.

V současnosti letouny L-159 z produkce Aera Vodochody, koncipované nejen jako cvičné, ale určené rovněž pro lehké bojové nasazení, využívají dvě armády na světě – letecké síly České republiky a Iráku. S těmito stroji, mezinárodně známými pod označením Honey Badger (Medojed), se však setkají i vojenští piloti z jiných zemí. Nově je totiž chce uplatnit pro účely výcviku společnost Draken Europe, s níž armády spolupracují na komerční bázi. Letadla českého původu bude využívat při výcviku pilotů bojových letounů britských leteckých sil RAF k simulaci útočících protivníků. V roli agresora vycení L-159 zuby i na nejmodernější bojové letouny F-35.

Záběry z osmého dílu třetí řady seriálu Případy 1. oddělení.
Případy 1. oddělení: Proč chtěl vrah z Klánovického lesa doživotí

Prozatím bylo v Aeru vyrobeno 86 strojů L-159 v různých konfiguracích. Marketingový ředitel firmy Jan Chvojka zdůrazňuje vytrvalost, odolnost i bojové schopnosti tohoto letadla. Uvádí dále, že ve srovnání s produkty konkurence je jejich provoz pro uživatele výhodný díky nízkým nákladům a jednoduchosti běžné údržby. Letoun oceňuje jako výhodnou platformu pro pokročilý a bojový výcvik pilotů pro stíhací letouny čtvrté a nastupující páté generace. Současně vyzdvihuje schopnost účinného a ekonomicky efektivního nasazení proti dronům, v čemž pomáhá výkonný palubní radar.