Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radka Mátla by měla poslední dopravní omezení zmizet z D1 o víkendu 2. a 3. října.

"To neznamená, že se poté nebudou dělat podél dálnice některé drobné úpravy zeleně a tak dále. Ale s tím se počítalo. Podstatné je, že řidiči budou moci jezdit naplno," uvedl Havlíček.

Premiér Andrej Babiš (ANO) na dnešním briefingu na odpočívce Poddubí na D1 připomněl, že ze 160 kilometrů D1 určených k opravě zbývá dokončit posledních 33,5 kilometru. Náklady na kompletní rekonstrukci vyčíslil na 24 miliard korun.

Silničáři nyní pracují na odstranění dopravních omezení u Mirošovic. Směr na Prahu už je plně průjezdný, v opačném směru na Brno se má podle Babiše jezdit bez omezení od pondělních 11:00. Mátl uvedl, že oprava tohoto úseku patřila vzhledem k vysoké intenzitě dopravy k nejkomplikovanějším.

Konec rizikového omezení

Mátl uvedl, že rekonstrukce úseku u Mirošovic patřila vzhledem k vysoké intenzitě dopravy k nejkomplikovanějším. Zbývající opravované úseky jsou mezi Koberovicemi a Humpolcem, Velkým Beranovem a Měřínem a Devíti kříži a Ostrovačicemi. Podle šéfa ŘSD se tam má doprava do konce srpna převádět zpátky na původní část dálnice a skončí rizikové omezení v režimu dva plus dva na jednom jízdním pásu.

U Koberovic podle Mátla stavbaři ukončí práce v posledním zářijovém týdnu, na zbylých dvou úsecích u Velkého Beranova a u Devíti křížů budou silničáři odstraňovat omezení o prvním říjnovém víkendu. "Končí tím rekonstrukce D1 z hlediska omezení dopravy vůči řidičům, dokončovací práce ale budou probíhat ještě na jaře 2022," uvedl Mátl. Řidiči však podle něj už nic nepoznají.

Zbývat bude také ještě oprava mostu Šmejkalka poblíž Senohrab, která nebyla zahrnuta do celkové rekonstrukce a je vedena jako samostatná zakázka. Práce by tam měly začít v roce 2022 nebo 2023. Podle Mátla ale půjde o menší omezení, které se bude týkat pouze jednoho kilometru.

Dálnice D1 je nejen nejstarší a nejdelší českou dálnicí, ale v některých úsecích i nejvytíženější a nejnebezpečnější a nyní také vinou častých oprav a mnohaleté modernizace nejpomalejší. Rozsáhlá rekonstrukce mezi Mirošovicemi u Prahy a Kývalkou u Brna začala v roce 2013, opravy měly původně skončit v roce 2018. Na komplikovaném úseku Mirošovice-Hvězdonice mezi 21. a 29. kilometrem se začalo pracovat v roce 2019.