Nyní se zde kontroly celníků zaměřují na prověřování dálničních kuponů vylepených na předních sklech aut. Ten s rokem 2017 už tam nemá co dělat – a v případě, že vozidlo vjede na zpoplatněný úsek dálnice, naopak nesmí chybět kupon letošní. Jeho tvar a barvu si kontroloři mimochodem pochvalují – dá se totiž dobře rozeznat i za jízdy. Jak celníci, tak policisté, kteří se na kontroly dálničních známek rovněž zaměřují, se přitom shodují: cvičené oko bývá pro tuhle práci v terénu lepší a účinnější, než manipulace s dalekohledem.

Vše se sice zdá jasné a proti uplynulým letům nejde o žádnou změnu, ne všem motoristům se ale výměnu podařilo vyladit. „Mnozí řidiči tuto povinnost ignorují,“ konstatoval v úterý Jiří Nejedlý z Celního úřadu pro Ústecký kraj. Připomněl bilanci prvních pěti únorových dnů, kdy hlídky celníků jen na D8 řešily hned 76 problémů týkajících se dálničních známek. Buď chyběla ta nová – nebo motoristé opomněli sundat starou. V průměru to každého přišlo na devět stovek: za tyhle přestupky totiž celníci na místě vybrali bezmála 68 tisíc korun. „Převažovali tuzemští řidiči,“ konstatoval Nejedlý. Domácích hříšníků bylo podle jeho slov 80 procent. Pokuty uložené na místě – v takzvaném příkazním řízení – mohou dosahovat až pěti tisíc korun; v případě, že se věc řeší ve správním řízení, se finanční sankce může vyšplhat až na sto tisíc.

Zpravidla je ale věc uzavřena hned. Potvrzuje to i loňská bilance nedostatků týkajících se dálničních známek, které celníci loni odhalili právě na dálnici D8. Celkem se jednalo o 1087 případů, přičemž uložené pokuty potvrdily současně uplatňovanou průměrnou taxu kolem devíti stovek: jejich součet se přiblížil k milionu. Do správního řízení byly postoupeny jen tři případy.