Úbytek cestujících v autobusech i vlacích, jaký by si ještě před 14 měsíci nikdo nedovedl ani představit, přinesl takový propad tržeb, že se podle slov krajského radního pro oblast veřejné dopravy Petra Boreckého (STAN) v kraji ocitlo přímo v ohrožení financování systému veřejné dopravy. Situace je až tak vážná, že se hraje o její záchranu v té podobě, v jaké ji známe dosud.

Nedělat nic znamená podepsat ortel

„Pokud máme zabránit rozpadu systému veřejné dopravy, protože vláda stále odmítá krajům kompenzovat obrovské propady tržeb, musíme reagovat,“ zdůrazňuje Borecký. Jedním z kroků – a to takovým, který bezprostředně pocítí každý cestující, je zdražování. V pondělí krajští zastupitelé rozhodli o zvýšení tarifů Pražské integrované dopravy, jež se mají v různých částech kraje zvyšovat různě: nárůst dosahuje od čtvrtiny v blízkosti Prahy po třetinu ve vzdálenějších oblastech. Předběžně se počítá s tím, že nové ceny, nahrazující ty, jež platí od roku 2011, budou zavedeny od července; přesný termín zdražení však závisí na rozhodnutí pražských radních. Ti by o úpravách tarifu měli jednat za dva týdny.

Ilustrační foto.
Citelné zdražení středočeské dopravy? Krajští zastupitelé jsou pro

Samo zdražení však k řešení problému stačit nebude. Řeč je totiž o částkách, nad nimiž se protočí oči. Jen v autobusové dopravě v rámci obslužnosti objednávané krajem je pokles loňských tržeb vyčíslen na více než 300 milionů. Další autobusy objednávají obce či města – a jsou tu také vlaky. Celkový propad se šplhá na tři čtvrtě miliardy. A letos se situace nelepší. Za první dva měsíce roku se spočítaný propad blíží 140 milionům. Jen za leden a únor.

Veřejné rozpočty se s krytím takových ztrát nevyrovnají, přičemž vzít si půjčku by podle slov náměstka hejtmanky Věslava Michalika (STAN) mohlo přinést „řešení“ tak na rok dva; maximálně na tři. Jako nezbytné se jeví i další kroky. Ještě před rozhodováním o zdražení došlo na škrty, tedy redukci počtu spojů. A další omezení se zjevně chystají, jestliže radní pro mobilitu připomíná „analýzy, které ukážou, kudy cestující jezdí a proč“.

Z dalších chystaných kroků Borecký zmiňuje chystané nové smlouvy s autobusovými dopravci či testování systému, kdy autobusy s pravidelným jízdním řádem budou nahrazeny menšími vozidly vyjíždějícími na objednávku. Hovoří se také o chystané dohodě s Prahou na „změkčení standardů“, kdy se mají posunout limity přípustného stáří autobusů. Či o tom, že na ztrátě veřejné dopravy by se ze svých rozpočtů měly podílet všechny obce; dnes jich zhruba třetina na dopravní obslužnost nepřispívá.

Firma využívá i robotické systémy.
Firma z Brandýsa vyvinula vlastní aplikaci pro sledování testů na covid

Kde vzít miliardy? Od státu?

Pořád jde ale o kroky, jež sice hasí plamen, ale ne finanční požár. Podle Boreckého je třeba pracovat na celkové proměně veřejné dopravy ve Středočeském kraji. Radní připomíná, že v příštích letech je třeba počítat s obrovskými výdaji souvisejícími třeba s nařízeným zaváděním bezemisního provozu – tedy elektrobusů či autobusů na vodík, kdy bude třeba nejen pořídit nákladná vozidla, ale také vybudovat síť nabíjecích a plnicích stanic. Na železnici se zase chystá plošné zavádění zabezpečovacího systému ETCS a střídavé trakce. Potřebné budou miliardy. K tomu Borecký poznamenal, že bez výrazné finanční pomoci státu by musela přijít „celková restrukturalizace veřejné dopravy“.