Řada automobilových společností nabízí k prodeji auta, která jezdí na „elektřinu“, jmenovat můžeme značky jako Tesla, BMW, Nissan, Jaguar a jistě další. Trendem se zabývá také například automobilka Škoda Auto v Mladé Boleslavi.

Ta podle svého mluvčího v oblasti elektromobility Štěpána Řeháka z oddělení komunikace produktu plánuje představit deset elektrifikovaných modelů do konce roku 2022. „Prvním modelem bude Superb s Plug-in-Hybridním pohonem, který představíme v průběhu roku 2019. Druhý model, který představíme tento rok, bude plně elektrické Citigo s dojezdem až 300 km na jedno nabití,“ řekl. Jak vysvětlil dále Štěpán Řehák, Škoda Auto představí v roce 2020 první plně elektronický model, který by na jedno nabití měl urazit až 500 kilometrů.

Tuzemský výrobce automobilů Škoda Auto je podle Štěpána Řeháka v úzkém kontaktu s českou vládou a diskutují o budoucím vývoji elektromobility. „V loňském roce jsme uspořádali kolokvium budoucnosti automobilového průmyslu v České republice a brzy plánujeme přezkoumat stav na druhém kolokviu. Jsme přesvědčeni, že vládní instituce hrají rozhodující roli v úspěšné realizaci e-mobility v České republice,“ vysvětlil.

Aby mohly po ulicích jezdit elektromobily častěji, musí existovat infrastruktura pro jejich nabíjení. Města často budu nabíjecí body např. ve spolupráci s firmou ČEZ. „Města jsou pro provozovatele sítí veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily jedním z přirozených partnerů při plánech na rozšiřování a zahušťování infrastruktury,“ řekl Ota Schnepp, mluvčí skupiny ČEZ pro severní a střední Čechy.

Bohatá nadílka těžkého mokrého sněhu vedla k tomu, že padající stromy, které neobvyklou zátěž neustály, poškodily vedení.
Když zůstane dům bez šťávy, může poradit mobil

Počet dobíjecích stanic pro města závisí na více parametrech, poznamenal Ota Schnepp. „Vždy vycházíme z širšího spektra parametrů, přičemž určující je pro nás zejména hustota sítě v regionu, frekvence dopravy v lokalitě a možností přivedení dostatečného výkonu do lokality. Počet stanic v každé lokalitě tak může být individuální,“ vysvětlil. V některých případech však aktivně jedná firma se zástupci samospráv. „V rámci středních Čech podobná spolupráce proběhla např. v Neratovicích nebo Cerhenicích,“ podotkl.

Některá středočeská okresní města jsou již na jízdy elektromobilů připravená. Takovým je třeba Mladá Boleslav, kde mohou řidiči elektromobilů svá vozidla nabíjet poblíž leteckého muzea, kde je moderní rychlonabíjecí stanice, uvedla mluvčí magistrátu Šárka Charousková. „Škoda Auto, Ško-Energo a Mladá Boleslav uzavřely smlouvu o podpoře elektromobility, máme v plánu postavit průběhu příštích let dohromady 30 dobíjecích stanic, aby město bylo pokryté,“ uvedla mluvčí města.

Další dobíjecí stojany by se mohly v brzké době objevit třeba v Kolíně, kde jsou v plánu dva stojany se čtyřmi stanovišti v areálu autobusového nádraží, kde budou moci lidé nabít i elektrokola. Objevit by se mohlo i v Berouně, také poblíž nádraží. Samotný Beroun využívá elektromobily, menší dodávky, třeba pro rozvoj jídel pečovatelské služby. Dále o zřízení místa uvažují mimo jiné v Příbrami. „Rada města schválila zřízení jedné, ale místo lokalizovat v současné době nebudeme,“ uvedla příbramská tisková mluvčí Eva Švehlová.

Dobíjecí stanice skupiny ČEZ

Rychlodobíjecí stanice ve Středočeském kraji:
Horní Počaply - Elektrárna Mělník, Kladno - Arménská, Kolín - Benešova 1000, Loket - Čechtice 63, Mladá Boleslav - Zalužanská 1289, Vestec - Vídeňská 360, Žebrák - Za dálnicí 502

Standardní dobíjecí stanice ve Středočeském kraji:
Chrášťany - Chrášťany 206, Sedlec-Prčice - Sedlčanská, Cerhenice - Míru 22, Horní Počaply - ČEZ Elektrárna Mělník, Neratovice - náměstí Republiky.

Ilustrační foto
Kraj připravuje řadu nových obchvatů