VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Generální stop. Nová funkce umožní rychlejší zastavení vlaků

Sadská - Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) doplní dispečerské terminály o funkci, která umožní dálkové zastavení vlaku i na tratích s digitálním radiovým systémem. Dosud se na těchto typech tratí v krizových situacích muselo volat strojvedoucímu a upozorňovat ho na nebezpečí. Nově bude moci vlak zastavit přímo výpravčí, čímž se ušetří cenné vteřiny, které často rozhodují o lidských životech. Novinku ve středu SŽDC představila na nádraží v Sadské na Nymbursku. Vlak při zkoušce zařízení sám zastavil po stisknutí příslušného políčka na dotykové obrazovce.

22.3.2017
SDÍLEJ:

Novináři se mohli 22. března v Sadské seznámit s detaily projektu na dálkové zastavení vlaku, který dokončila Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) ve spolupráci se společností TTC Marconi. Foto: ČTK

Funkce "generální stop" se v Česku zatím používala jen na tratích s analogovým systémem. V případě nenadálých překážek, jako je třeba spadlý strom v kolejišti, umožňovala výpravčímu nebo dispečerovi zastavit všechny vlaky v dosahu základnové radiostanice. Díky tomu se v minulosti podařilo zachránit mnoho lidských životů a zabránit obrovským materiálním škodám. Proto SŽDC hledala způsob, jak tuto funkci zapojit také do novějšího digitálního radiového systému GSM-R.

Čtěte také: Za smrt pacienta a falšování padly podmínky

"Základ systému GSM-R umí pouze nouzové hlasové volání, nic víc," řekl systémový specialista SŽDC Ondřej Borovský. Komunikační systém GSM-R je přenosovým základem pro evropský systém řízení železnic ETCS, který má předávat informace a pokyny strojvedoucímu a v případě potřeby převzít kontrolu nad vlakem. Jeho zavádění je ale v počátcích. Překlenout dobu do jeho úplného zavedení by měla právě speciální funkce "GSM-R stop". Podle výkonného ředitele zhotovitelské společnosti TTC Marconi Richarda Hartmanna bylo nutné ve velmi krátké době integrovat množství nesourodých technologií na trase od dispečerského terminálu až po brzdy vlaku.

Podle dřívějšího vyjádření SŽDC způsobují zaostávání ETCS za GSM-R technologické důvody. Zatímco GSM-R je autonomním systémem, který je nezávislý na okolních systémech a je možné jím vybavit i tratě se starším zabezpečovacím systémem, u ETCS tomu tak není. ETCS je třeba přímo navázat na provozovaná zabezpečovací zařízení. Některé starší typy zabezpečovačů je proto nejdříve nutné vyměnit za modernější.

Čtěte také: Vědci v šoku. Polovina druhů motýlů poletuje u Milovic

Autor: ČTK

22.3.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Stavebním záměrům v blízkosti obcí vystavila místní referenda stopku

David Rath
22

Kauza spojovaná s Rathem se vrací ke krajskému soudu

Ve Lhotce volilo skoro tři čtvrtě lidí

Mělnicko – Nejvyšší volební účast měly při letošních parlamentních volbách na Mělnicku opět menší vesnice.

Výsledkový servis: Záryby obraly favorita

Mělnicko - Jak hrál o víkendu váš oblíbený tým?

AKTUALIZOVÁNO

KRÁTCE: Vysoká účast byla překvapením

Mělnicko - Přečtěte si krátké zprávy z volebního dění v regionu!

Komise musely řešit neplatné voličské průkazy, ale i stěhování

Střední Čechy – Vše probíhalo standardně. Přesně s těmito slovy se ohlédla za hlasováním během parlamentních voleb ve Středočeském kraji Eva Jůzová, vedoucí oddělení správních agend Krajského úřadu Středočeského kraje. Podle jejích slov se na hejtmanství nedostaly informace o tom, že by se odehrálo něco mimořádného. „Nevíme o tom, že by někde zasahovala policie,“ konstatovala Jůzová k dění ve volebních místnostech.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení