Od ledna do konce října, kdy jeho tým provedl celkem 2261 kontrol, padlo 663 pokut, jejichž součet dosahuje 2 174 600 Kč. Mimo to ještě došlo na sedm sankcí v podobě napomenutí – a ani to nebyla pochybení, která by bylo možno označit za drobnosti. Takové nedostatky se totiž řeší domluvou – a těch za prvních deset měsíců roku hygienici napočítali 367.

Samozřejmostí je také uložení nápravných opatření. Těmi jsou nejčastěji odstranění nevyhovujících potravin či sanitace (čili důkladný úklid) provozovny. Třeba deratizační firmu bylo třeba povolat osmkrát. A čtyři provozovny hygienici dokonce okamžitě uzavřeli. Navíc v 31 případech rozhodli o pozastavení výkonu činnosti – což může znamenat třeba dočasný zákaz podávání teplých jídel nebo například zákaz zpracovávat některé suroviny.

Nedostatky se opakují

Poměrně typickým příkladem odhalených problémů mohou být poznatky z jedné z posledních kontrol, které vedly k uložení finanční sankce provozovateli podniku se studenou kuchyní, lahůdkami a prodejem ohřívané uzeniny na Mělnicku. Kontrolory tam vyslalo oznámení hned dvou lidí, jimž se udělalo zle po konzumaci párků. V mrazáku se našly párky bez jakéhokoli označení a v lednici rovněž neznačené polotovary: klobásy, utopenci, sekaná pečeně. Nabývací doklady chyběly, přítomná obsluha ani nevěděla, odkud výrobky pocházejí. Tím méně, jaké je datum spotřeby.

Na první pohled zde také bylo patrné dlouhodobé zanedbávání úklidu: svědčily o tom nejen zašlé mastné nečistoty s prachem a zbytky pokrmů, ale i množství pavučin. Nevyhovovaly ani odsávání digestoře vyvedené do malého okna, které nešlo zavřít (otvor částečně zakrýval karton) a nedokončené zednické úpravy stěny pod pracovním stolem.

Poměrně časté bývá také pochybení v podobě neoznačení polotovarů vyrobených přímo v provozovně, skladování surovin v nevhodných teplotních podmínkách, využívání kuchyňských prostor jako odkladiště všeho možného či nevyhovující zázemí pro personál. A také případy, kdy obsluha má společně s potravinami určenými pro hosty uložené i jídlo pro vlastní spotřebu.

Tři druhy kontrol

Vedle restaurací, které navštěvují nejčastěji, se kontroloři zaměřují také na provozovny závodního stravování a kuchyně nemocnic či zařízeních sociálních služeb (kdy nejčastěji jde o domovy pro seniory). Stranou pozornosti nezůstávají ani stánky či pojízdná prodejní zařízení.

Nejvíce návštěv vychází ze schváleného kontrolního plánu, rozhodně však není ojedinělé ani prověřování udání spotřebitelů. Letos už středočeští hygienici dostali 205 takovýchto podnětů (což vedlo bezmála k desetině provedených kontrol). Lidé si nejčastěji stěžují na zdravotní obtíže po konzumaci a na nepořádek – ale také na porušování zákazu kouření v restauracích.

Do třetice se podnětem ke kontrolám stávají tematické úkoly – jak regionální, tak stanovené hlavním hygienikem. Takovým byla například v říjnu završená prověrka bezpečnosti pokrmů připravovaných metodou sous-vide (příprava ve vzduchotěsném obalu ve vodní lázni, a to zpravidla po dobu řady hodin). Závěry zatím k dispozici nejsou; hygienici sumarizují výsledky mikrobiologických rozborů.

Aktuálně běžícím regionálním úkolem, který má trvat do konce roku, je posuzování fritovacích olejů. „Kvalita používaného oleje má přímý vliv na kvalitu fritovaných potravin; pokud fritovací oleje a tuky vykazují známky nepřijatelného stupně tepelného rozkladu, jsou považovány za potraviny nevhodné k lidské spotřebě,“ poznamenal k tomu ředitel Novotný.