Vysvětlení je jednoduché. Blikající „hračka“ není hračkou, ale stále funkčním telefonem, který je konstruován tak, aby se z něj dala přivolat pomoc i bez SIM karty; prostřednictvím sítě libovolného mobilního operátora. Dětské ručičky se tak snadno dovolají na operační středisko hasičů, obsluhující jednotné evropské číslo tísňového volání – právě tam, odkud vycházejí pokyny k výjezdu vozů s blikajícím majáky – aniž by o tom hlavička měla ponětí. A pochopitelně bez toho, že by to někdo měl v úmyslu…

Na informační stánek letos nedošlo

Den linky 112 si středočeští hasiči tradičně připomínají stánkem v obchodním centru Central v Kladně, kde kolemjdoucím nabízejí zajímavosti o lince 112, připomínají, jak správně nahlásit mimořádnou událost, a zdůrazňují preventivní pravidla umožňující předcházet požárům. To letos nebylo možné kvůli opatřením proti šíření koronaviru. Přesto hasiči na svátek tísňové linky nezapomínají. S upozorněním, že číslo 112 umožňuje přivolat pomoc v naléhavých případech v celé Evropské unii. A operátoři jsou schopni domluvit se i v cizím jazyce. Stejně jako předat pokyn k výjezdu všem potřebným složkám integrovaného záchranného sytému.

Budování systému procházelo různými fázemi vývoje, až se dospělo k tomu, že je u nás v provozu 14 telefonních center tísňového volání, která jsou umístěna na operačních střediscích profesionálních hasičů v jednotlivých krajích; mohou se ale vzájemně zastoupit. To středočeské loni přijalo celkem 270 634 hovorů. „Jelikož tato centra přijímají hovory z linky 112 i z národního tísňového čísla hasičů 150, je zajímavé zjištění, že lidé, kteří se ocitnou v krizové situaci, volí častěji linku 112 – konkrétně v 88,6 procenta případů. Zbylých 11,4 procenta připadá na linku 150,“ poznamenala Fliegerová. S konkrétními čísly je poměr ještě viditelnější: 239 739:30 897.

Naléhavých volání byl jen zlomek

Zaznamenaný hovor nerovná se výjezd – k těm nakonec vedlo jen 15 procent přijatých telefonátů. Takzvaných ostrých hovorů, tedy volání lidí, kteří se ocitli v krizové situaci a potřebovali pomoc, bylo jen 41 484. Z nich 10 994 vedlo k pokynu k výjezdu pro hasiče, 16 757 se týkalo zdravotnických záchranářů a 13 733 bylo pro policii.

A zbytek? „Ostatní jsou z největší části prozváněči – tedy jde o hovory, při kterých se na druhé straně nikdo neozývá,“ konstatovala Fliegerová. S upozorněním, že na zbytečných voláních mají citelný podíl právě i hry dětí s mobilem. „V mnoha případech bez vložené SIM karty, protože i bez ní se na tísňovou linku 112 dá dovolat – na rozdíl od národních čísel 150, 155 a 158,“ poznamenala.

Mluvčí nicméně připomíná: „Naši operátoři jsou 24 hodin denně připraveni pomoci vám v nouzi. Pokud nás potřebujete, neváhejte zavolat!“