Les velkoplošných cedulí zůstává proklatě hustý i přesto, že už přes půl roku mělo být kompletně vykáceno. Loni v září totiž nabyla účinnosti novela silničního zákona, která hovoří jasně: kvůli bezpečnosti silničního provozu musí billboardy zmizet z ochranného pásma dálnici i silnic I. třídy. Mimo zastavěné území obcí se to týká vzdálenosti 250 m od dálnic a 50 m od osy vozovky silnic zvaných jedničky. Výjimku nemají ani reklamy umístěné na mostech; i ty patří do silničního ochranného pásma. „Od 1. září jsou tato reklamní zařízení nelegální a je povinností majitelů je odstranit,“ potvrdil v úterý Deníku Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva dopravy.

Skutečnost je ovšem jiná, i když nová pravidla rozhodně nepřišla jako blesk z čistého nebe. Vědělo se o nich pět let. Přesto se mnoho nezměnilo – pokud pomineme zahalení billboardů motivem státní vlajky, případně umístění slov o pomoci motoristům. Postupně sice billboardy mizejí, ale jen zvolna.

Ilustrační foto
Řidič havarovaného auta zemřel u billboardu, který už měl být dávno pryč

V úterý ministerstvo zveřejnilo informace o stavu kolem dálnic: padlo 446 reklamních zařízení, zbývá jich necelá tisícovka. „Čtyři stovky odstranili provozovatelé venkovní reklamy buď na základě výzev silničního správního úřadu, nebo z vlastní vůle. Zhruba pět desítek reklamních zařízení pak odstranili pracovníci jednotlivých středisek správy a údržby dálnic,“ upřesňuje v tiskové zprávě. S tím, že provozovatelům konstrukcí vybudovaných jako nosiče reklamy, které zůstaly stát v místech, kde už nemají co dělat, zasílají úřady administrativně náročné výzvy k odstranění. V okolí dálnic to zajišťuje ministerstvo, u silnic I. třídy je to úkol krajských silničních správních úřadů.

„Pokud by majitelé a provozovatelé sami chtěli, nestál by kolem dálnic už jediný nelegální billboard,“ prohlásil v úterý ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Tahle to ale nefunguje. Nejsou prý naopak výjimkou kroky, které ministerstvo považuje za cílené obstrukce – například účelové změny vlastníka nebo sídla provozovatelských společností. A když dojde na odstraňování, stane se, že vlastníci volají policii a dožadují se zásahu zabraňujícího ničení jejich majetku.

„Podle zákona nemůže jen tak někdo přijít a sám od sebe reklamní zařízení jednoduše odříznout,“ upozornil v úterý ministr Ťok, že uplatňování zákona nelze vzít do vlastních rukou, jakkoli jsou pravidla jasně stanovena. „Ke každému musí být doložena řada dokladů, aby odstranění reklamního poutače nešlo právně zpochybnit a začít napadat jako poškození cizí věci,“ upřesnil, že dříve, než se přímo v terénu uplatní nářadí, musí přijít v kancelářích ke slovu lejstra a štemply.

Nejvíc by podle ministrových slov pomohlo, kdyby majitelé reklamních zařízení svůj boj s úřady vzdali a dostáli svým zákonným povinnostem. Tedy: své reklamní poutače sami odstranili.

Billboardy u dálnice D1 v Praze.
Smlouvy na billboardy? Jejich platnost padla, říká ministerstvo