Česká železnice se potýká s příliš bujnou vegetací kolem železničních tratí. Nejde přitom jen o stromy, které mohou v případě silného větru zablokovat trať.

Vlaky mezi Mladou Boleslaví a Mělníkem musejí od srpna u Katusic zpomalit před přejezdy až na desetikilometrovou rychlost. Od 16. srpna totiž platí rozkaz Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), který zpomaluje rychlost na přejezdu blíže Mladé Boleslavi na 30 kilometrů v hodině a na dalších na 10 kilometrů v hodině. Jako důvod je v rozkazu uvedená vzrostlá kukuřice. Ta je už tak vysoká, že přes ni není dobře vidět.

Zpracování cukrové řepy
EU ruší kvóty na cukr. České cukrovary mají příležitost

Podle mluvčí SŽDC Kateřiny Šubové problém s majitelem pole řeší. „Vyzvali jsme ho, aby zvolil jiné vhodné, především nižší plodiny. S ohledem na aktuální rozhledové podmínky způsobené vzrostlou kukuřicí musí být rychlost snížena. Po sklizni se samozřejmě opatření zruší,“ dodala Šubová.

JEN ČÁST ROKU

Jde ale jen o část problému, který správci železnic se vzrostlou vegetací mají. Podle ředitele Drážního úřadu Jiřího Koláře může být problém i s vysokou trávou nebo jinými plodinami. „Pokud máte například vedle trati slunečnicové pole, kde mohou jednotlivé rostliny klidně přesáhnout i dva metry, pak to bezesporu komplikace je,“ říká Kolář.

Problém je to pro strojvedoucího: má zakrytý výhled na blížící se přejezdy. Komplikace to způsobuje i řidičům silničních vozidel. „Ti naopak mohou mít zhoršený výhled na bezpečné přejetí železničního přejezdu.

Opuštěné staveniště na D48 v Rychalticích.
Stavbaři odešli, křižovatka na D48 však stále není dokončená. Důvod?

Problém u těchto případů je, že nejde o trvalý porost, což zapříčiňuje, že určité období jsou rozhledové poměry pro strojvedoucího i řidiče naprosto ideální a určité období zase zcela nevyhovující normám,“ dodal Kolář.

Podle něho ale nejde mávnout rukou nad tím, že nevyhovující období trvá jen část roku. „Podmínky zajišťující oboustrannou bezpečnost, tedy jak tu železniční, tak silniční, musí být zajištěny po celou dobu, tedy 365 dní v roce. I proto je potřeba občas konat taková opatření, která buď krátkodobě, nebo dlouhodobě pomohou situaci zlepšit,“ dodal Kolář.

MÍRNÝ POKLES

Podle statistik Drážní inspekce letos zatím počet nehod na přejezdech nepatrně klesá. V letošním roce Drážní inspekce eviduje na železničních přejezdech celkem 119 střetnutí, při kterých zahynulo 30 osob a dalších 44 bylo zraněno. „Za stejné období minulého roku jsme evidovali o osm střetnutí a čtyři usmrcené více, než v letošním roce,“ řekl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.