Postavil se na Hamplovu stranu ve sporu o Hamplovo jméno, jehož doplnění se sochař domáhal na informační desku u monumentálního sousoší dominujícímu Památníku Lidice na Kladensku. Sousoší lidických dětí zavražděných nacisty za druhé světové války.

Podle úterního verdiktu má lidický památník doplnit prezentované informace o uvedení Hampla jako spoluautora. Ani pravomocné rozhodnutí ovšem ještě nemusí znamenat konec soudních tahanic. František Vyskočil zastupující památník již při odchodu z jednací síně hovořil o dovolání k Nejvyššímu soudu ČR.

Původně byla u sousoší jiná, menší deska s informacemi - a na ní byla uvedena dvě jména autorů: sochařky Marie Uchytilové - a právě Hampla; jejího manžela. K podání žaloby na ochranu jeho autorských práv vyprovokoval Hampla krok vedení lidického památníku, který v roce 2008 nechal desku vyměnit za jinou: větší a viditelněji umístěnou - avšak již bez Hamplova jména.

Smrt před dokončením sousoší

Jako autorka je připomínána výhradně Marie Uchytilová. Ta na svém životním díle Památník dětským obětem války pracovala čtvrt století - zprvu nejen bez objednávky, ale i bez jistoty, zda se sousoší uplatní - jeho konečnou podobu však nikdy nespatřila. Zemřela v roce 1989 dříve, než bylo sousoší dokončeno.

Lidický památník sice připouští, že Hampl manželce pomáhal - trvá však na tom, že byl pouze v postavení řemeslníka zajišťujícího technickou asistenci. On naopak trvá na uznání svého přínosu coby umělce.

Celé roky zdůrazňuje, že i on uplatňoval tvůrčí přístup: u některých postav se manželka soustředila především na hlavy s důrazem na jejich obličeje, zatímco on domodelovával zbývající části těl, několik figur po úmrtí své choti dokončoval zcela samostatně - a jeho dílem je i kompozice sousoší 37 postav, postupně instalovaných v letech 1995 a 2000.

Ani pro slávu, ani pro peníze 

Na to, že oba manželé pracovali na díle společně, přikývla v úterý předsedkyně odvolacího senátu Milena Opatrná. Podle jejích slov to plyne z vyhodnocení výslechů velkého množství svědků. Původně ovšem měl vrchní soud v otázce Hamplova tvůrčího přínosu opačný názor - a nařídil krajskému soudu provést další dokazování. To pak už před dvěma roky vyznělo jednoznačně.

Boj nyní již 87letého sochaře o uznání spoluautorství slavného díla by někdo mohl vnímat jako nepodstatný - nicméně o práci, u níž strávil 25 let života, nechce být člověk ošizen. „Nedělal jsem to pro slávu ani pro peníze," komentoval v úterý své rozhodnutí podat žalobu.

I v minulosti zdůrazňoval, že se chce jen domoci toho, co mu patří: přiznání jeho podílu na přípravě památníku. V úterý naznačil, že památník by informační deska ani doplňovat nemusela. „Marie by tam taky nic nechtěla; na co? Tam jsou důležité ty děti," poznamenal.

Čtěte také: Památník Lidice navštívili poutníci z daleké Dominikánské republiky